Header Ads

Berikut adalah 5 aplikasi android yang berbahaya yang boleh anda buang dengan segera.



Berikut adalah senarai aplikasi yang paling mencurigakan.

1. Aplikasi cuaca


Aplikasi cuaca menjadi sangat popular pada mulanya, tetapi didapati bahawa terdapat banyak virus di dalamnya. Sebagai contoh, terdapat satu kes apabila aplikasi cuaca mempunyai trojan yang dibina yang mengumpul data dari telefon pemilik dan menghantarnya kepada penyerang. Untuk sebahagian besar, mereka berminat dengan data kad kredit.

2. Media sosial


Aplikasi ini juga menjadi sangat popular dan kemudian kehilangan populariti dengan cepat. Aplikasi yang mengambil banyak tenaga dan mengurangkan bateri.

3. Program antivirus daripada pemaju(developers) yang tidak dikenali.


Apabila orang mula mencuri data, aplikasi antivirus mudah alih mula muncul. Dan kemudian, penggodam mempunyai idea yang bagus dan mencipta aplikasi antivirus mereka sendiri. Aplikasi ini boleh mencuri data peribadi pengguna dan bahkan menyekat sepenuhnya telefon.

4. Aplikasi untuk meningkatkan jumlah RAM


Aplikasi yang mendakwa bahawa mereka boleh meningkatkan jumlah RAM adalah pengoptimuman(optimizers). Mereka hanya boleh membersihkan sementara dan telefon sudah mempunyai keupayaan untuk melakukannya. Mengenai RAM - anda tidak akan mendapat lebih daripada telefon anda pada mulanya. Program-program ini tidak hanya menghabiskan sumber-sumber yang anda miliki, tetapi juga dapat dengan mudah mengumpulkan data anda.

5. Pengesan penipu


Anda tidak boleh bermain aplikasi ini secara serius kerana ia dicipta untuk keseronokan sahaja. Mungkin pada masa akan datang, jika semua telefon dilengkapi dengan sensor biometrik, mereka akan dapat membaca perubahan kadar denyutan jantung semasa menjawab soalan.


Dikuasakan oleh Blogger.