Header Ads

Seni mempertahankan diri adalah penting, ini 7 teknik yang boleh digunakan oleh wanita.

Image result for woman martial arts

Victor Lyalko, guru seni mempertahankan diri yang diakui, menulis buku di mana beliau menerangkan kaedah pembelaan diri yang paling berkesan untuk membantu wanita jika mereka diserang.

1. Sebagai permulaan, hafal tempat yang lemah.


Tidak kira betapa besar atau berat penyerang anda kerana anda boleh mengalahkan sesiapa sahaja jika anda tahu di mana tempat paling terdedah. Yang utama adalah mata, hidung, tekak, dada, lutut, dan pangkal paha. Anda boleh menyerang dalam apa jua cara yang anda mahukan.

2. Langkah paling mudah dan paling berkesan:


Salah satu langkah terbaik yang akan membuat lawan jatuh adalah merangkul pergelangan tangan. Ambil jari kecilnya dan jari cincinnya dengan satu tangan, dan jari tengah dan indeksnya dengan yang lain dan bengkokkan pergelangan tangan ke depan.

Jika anda tidak dapat merebut tangan lawan, tekan dengan genggaman atau dengan jari antara tulang selangka atau ke arah Adam epalnya. Ini akan membolehkan anda untuk membingungkan lawan anda dan akan mengambil masa yang lama untuk kembali kepada deria beliau.

3. Jika anda diserang dari hadapan:


Jika anda diserang dari hadapan dan anda tidak boleh mengangkat tangan anda, lakukan yang berikut: gerakkan tangan anda ke hadapan dan buat penumbuk di hadapan pelvis anda. Ini akan mewujudkan ruang yang cukup antara anda dan penyerang.

Selepas itu, hentak hidung penyerang dengan kepala. Ini akan menjadikan penyerang menjarakkan diri dari anda. Sekarang serang dia di bahagian tengah dengan lutut anda.

4. Jika anda diserang dari belakang:


Penyerang sering datang dari belakang kerana ini adalah cara yang paling mudah untuk memegang tangan mangsa supaya mereka tidak dapat melepaskannya.

Untuk melepaskan diri, hentakkan kepala anda dengan kepala penyerang. Bengkokkan badan dan tarik kaki penyerang ke hadapan.



Dikuasakan oleh Blogger.