Header Ads

Semua orang mengalami tekanan, ini 4 kaedah yang digunakan oleh pakar psikologi untuk mengurangkan tekanan.



Pakar psikologi adalah pakar yang membantu kita menyelesaikan masalah, dan membuatkan kita menjadi tenang dan sihat. Tetapi mereka juga manusia dan kadang-kadang mereka juga menghadapi tekanan.

1. Tuliskan segala yang ada dalam minda anda.


John Duffy seorang psikologi klinikal dan pengarang sebuah buku tentang pendidikan anak remaja, berkata, "Untuk mengurangkan tekanan, saya membuat nota. Pemikiran, situasi, hubungan dengan orang, idea artikel. Saya menulis dan memberikan struktur kepada semua perkara yang datang ke dalam fikiran saya. Proses kreatif ini sangat membantu kerana kita dapat melupakan masalah, kepala kita menjadi ringan, ketegangan menurun. Selepas itu, saya dapat melihat sesuatu dari perspektif yang berbeza.’’

2. Pilihlah dengan cerewet apabila anda membeli bahan untuk masakan anda.


Psikoterapi, penulis, dan guru Jeffrey menggunakan kaedah sedemikian untuk menangani tekanan:
"Apabila saya berasa tertekan, saya suka makan. Tetapi ia haruslah makanan yang sihat atau hidangan yang belum pernah saya buat sebelum ini. Saya menghabiskan banyak masa di kedai, memilih bahan-bahan. Kemudian, saya memotongnya dengan berhati-hati, menyediakan bahan, memasak dan perlahan-lahan makan hidangan itu. Saya kerap menyiarkan hasil masakan saya di Facebook supaya kawan saya cemburu! "

3. Bertindak balas dengan betul atau tidak bertindak balas langsung.


Psikologi Susan Krauss Whitbourne tidak melawan tekanan. Dia mempunyai idea khas yang dia ulangi ketika dia berada dalam keadaan tertekan. Dia berkata, "Saya tidak dapat mengubah keadaan tetapi saya boleh mengubah tindak balas saya."

4. Luangkan masa untuk hobi dan perkara yang anda suka.



Psikoterapi Amy Przeworski mengesyorkan untuk mempunyai tempoh masa tertentu dimana anda boleh melakukan apa sahaja yang anda mahukan. Baca, lukis, masak, senaman - apa sahaja yang membuatkan anda gembira. Tiada kerja, tidak ada tanggungjawab, tiada pemikiran negatif, tidak ada apa-apa yang membuat anda kecewa

Dikuasakan oleh Blogger.