Header Ads

Berikut adalah antara 8 patung dan monumen dari seluruh negara yang ber'posing' lain dari yang lain.


Berikut adalah patung-patung monumen yang pelik yang terdapat di bandar.

1. Mustangs Las Colinas, Texas, Amerika Syarikat.



Ini adalah salah satu kumpulan terbesar kuda yang diukir. Patung-patung gangsa ini adalah 1 dan setengah kali lebih besar daripada kuda nyata, walaupun dalam foto diatas kelihatan kecil. Mereka mempunyai pancuran air khas yang menunjukkan seolah olah mereka sedang berlari.

2. Memorial kepada juruteknik komputer, Krasnoyarsk, Russia.


Peringatan kepada juruteknik komputer dalam bentuk stesen kerja, kerusi, meja, komputer, lampu, meja dan juga jaket telah diukir dengan kesan yang indah.

3. Patung senapang patah, New York, Amerika Syarikat.


Arca ini dicipta oleh Carl Fredrik Reutersward pada akhir 1980, sebagai peringatan kepada John Lennon yang ditembak pada tahun yang sama.

4. Pengembara, Marseilles, Perancis.


Ini adalah satu siri patung yang tidak hanya diletakkan di sekitar jalan-jalan di Marseilles tetapi juga membuat penampilan dibanyak pameran seni moden.

5. Monumen kepada Birokrat yang tidak diketahui, Reykjavik, Iceland


Birokrat yang tidak diketahui dicipta pada 1994 oleh artis dan pengukir Iceland Magnus Tomasson. Ini antara arca yang paling ketara dan lucu di kota ini.

6.  Headington Shark, Oxford, Britain.


Makna disebalik ukiran ini jauh lebih besar dari yang mungkin kelihatan pada pandangan pertama. Ia didirikan pada ulang tahun ke-41 serangan nuklear di Nagasaki pada akhir Perang Dunia ke 2.

7. De Vaartkapoen, Brussels, Belgium


Patung ini didirikan pada tahun 1985 di kawasan Molenbeek di Brussels. Pemandangan yang digambarkan mengingatkan lakaran komedi: seorang lelaki tiba-tiba muncul dari lubang dan menarik kaki dari bawah. Pengukirnya adalah Belgian Tom Frantzen.

8. Memorial Nelson Mandela, Afrika Selatan


Profil Nelson Mandela terbentuk daripada 50 tiang keluli, mewakili 50 tahun sejak penangkapan dan penganiayaan politik.



Dikuasakan oleh Blogger.