Header Ads

Apabila suami tiba-tiba jadi perahsia, adakah itu tanda suami curang?


Asas hubungan yang baik ialah komunikasi. Maka, jika pasangan anda tiba-tiba jadi perahsia dan berhenti berkomunikasi dengan anda, adakah ini tanda suami curang?

Memang benar ramai yang rasa setiap orang berhak mempunyai privasi untuk menyimpan sesuatu buat diri mereka sendiri, tapi berapa banyak yang perlu disimpan?

Suami berahsia itu macam mana? Bila anda boleh mula ragu-ragu dengan pasangan yang nampak seperti sedang berahsia? Mula-mula, mereka tidak membenarkan anda menyentuh telefonnya.

Kemudian, dia juga tidak mahu memberitahu berapa banyak duit yang dia ada sekarang dan apa yang dilakukannya seharian ini. Anda sampai tak tahu nak marah atau tidak apabila mereka seakan “merahsiakan” sesuatu.

Dari ragu-ragu dengan tanda suami curang, baik bertanya

Memang ramai yang menganggap mereka berhak untuk marah. Ini kerana sepatutnya setelah berkahwin, tiada rahsia di antara suami dan isteri.

Tapi terdapat satu pendapat yang wajar diikuti. Dari terus ragu-ragu dengan tanda suami curang kerana asyik berahsia, lebih baik anda tanya mereka sendiri dan bawa berbincang.

Lelaki dan perempuan mempunyai sifat yang berbeza. Jika wanita lebih gemar berkongsi, lelaki mungkin sebaliknya.

Jadi, sebaiknya, sekiranya salah seorang berhenti berkomunikasi, ambil masa untuk bertanya, dan berbincang dengan tenang.

Ada banyak sebab mengapa pasangan menjadi perahsia. Ambil inisiatif untuk menjadi lebih memahami dan membuatkan pasangan menceritakan apa yang disimpannya.

Adakah ia masalah di tempat kerja atau masalah kewangan atau sesuatu yang dia tidak mahu anda risau?

Bantuan untuk pasangan yang asyik berahsia

Jika pendekatan yang anda gunakan itu tidak membuahkan hasil, terdapat beberapa cara lain yang mungkin boleh membantu anda, contohnya seperti:

Bincang di tempat lain: Mereka mungkin memerlukan suasana yang lain dari tempat biasa seperti rumah untuk lebih terbuka dengan anda. Bawa mereka keluar di tempat baru seperti restoran yang belum pernah anda pergi untuk bawa berbincang.

Sokongan: berlawan dengan emosi ada kalanya boleh memberi tekanan yang tinggi. Dapatkan kumpulan sokongan agar anda boleh lebih positif dan menangani hal ini dengan lebih baik.

Nasihat profesional: sekiranya anda buntu dan tidak tahu bagaimana membuatkan psangan berkomunikasi dengan anda, dapatkan bantuan profesional seperti kaunselor rumah tangga.

Apa-apa pun, jika pasangan anda mula berahsia, jangan terus beranggapan negatif. Ia mungkin tidak seburuk yang anda sangkakan. Sebelum menuduh tanpa usul periksa, tanya pasangan apa yang dilaluinya dan bawa berbincang dengan elok.
Dikuasakan oleh Blogger.