Header Ads

Langkawi merupakan lokasi pelancongan di malaysia, ini 7 tempat boleh dilawat jika anda ke sana



Salah satu destinasi pantai yang paling popular di Malaysia, Pulau Langkawi adalah rumah kepada kehidupan malam yang menarik, landskap yang menakjubkan, taman yang luas, struktur ikonik & bersejarah, pantai emas murni, dan banyak lagi.

1. Dataran Lang atau dikenali sebagai The Eagle Square


Dataran Lang, aka Eagle Square, adalah salah satu tempat yang paling menonjol untuk dilihat di Langkawi. Dipamerkan di atas sebuah platform yang tinggi di Kuah, ia adalah patung helang 12 meter yang tinggi dengan sayapnya terbuka lebar. Yang menjadikannya lebih penting adalah hanya lima minit berjalan kaki dari tarikan lain yang terkenal di Langkawi, seperti Jeti Kuah & Taman Lagenda, dan banyak restoran. Orang-orang datang ke sini untuk berehat dan menonton feri bergerak di seberang pelabuhan pada waktu petang.

2. Jambatan udara Langkawi atau dikenali sebagai Langkawi Sky Bridge


Langkawi Sky Bridge adalah jambatan pejalan kaki yang melengkung sepanjang 124 meter yang menawarkan pemandangan udara menakutkan tetapi indah di beberapa tempat popular untuk dilihat di Langkawi. Berdiri pada ketinggian 700 m di atas paras laut, ia membolehkan pelancong melihat beberapa pulau kecil di Langkawi semasa mereka berehat dan menikmati angin sejuk. Jambatan yang kukuh boleh diakses hanya melalui Kereta Kabel dan boleh menampung sehingga 250 orang pada satu masa.

3. Kereta kabel Langkawi atau Langkawi Cabble Car


Kereta Kabel Langkawi membawa anda melalui perjalanan 15 minit yang menakjubkan ke puncak Mt Mat Cincang. Perjalanan ini menawarkan pemandangan udara dari hutan hujan, pulau kecil, air terjun dan tempat-tempat lain untuk dilawati di Langkawi. Di puncak puncak 708 meter, seseorang dapat menikmati angin sejuk dan mengambil gambar pemandangan panorama dari dek observatorium.

4. Gunung Raya


Berdiri tinggi pada ketinggian 881 m, Gunung Raya merupakan puncak tertinggi di Langkawi. Dari puncak puncak gunung, anda dapat melihat pemandangan panorama pulau dan melihat semua tempat terbaik untuk dilawati di Langkawi dengan pantas. Legenda mengatakan bahawa gunung itu, sebenarnya, bentuk yang disumpah oleh Mat Raya gergasi yang pernah mendiami pulau itu. Mendaki ke puncak puncak melalui hutan hujan sangat popular. Hutan bukit juga merupakan rumah kepada monyet daun, rubah terbang, kera monyet, helang putih berbulu, helang gunung, burung hantu besar, dan beberapa spesies burung dan haiwan lain.
                              

5. Dunia bawah laut atau Underwater world


Setelah melihat pelbagai tempat untuk dilihat di Langkawi dari langit, sudah waktunya berjalan di bawah air. Dan kami tidak meminta anda pergi menyelam laut, bukan hanya. Kami bercakap mengenai 15 m walkthrough terowong bawah air di Dunia Bawah Laut, di mana anda boleh menikmati pemandangan jerung, ikan pari raksasa, dan penyu hijau. Daya tarikan pelancong juga menempatkan lebih dari 500 spesies makhluk laut termasuk anjing laut pelabuhan, penguin batu pukat, ikan laut, itik mandarin, dan flamingo. Anda boleh memilih untuk melawat Dunia Bawah Laut sebaik sahaja tiba atau sebelum berlepas kerana hanya berjarak 15 minit dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

6. Tempat hidupan liar dan taman burung atau dikenali sebagai Wildlife Park & Bird Paradise


Di antara destinasi pelancongan di Langkawi, Wildlife Park & ​​Bird Paradise adalah merawat para pecinta alam. Ia menempatkan lebih daripada 2,500 burung eksotik dari 150 jenis spesies - burung kenari, itik, parakeet, burung hantu, elang, toucan, tanduk, dan flamingo. Menambah keindahan taman itu, ada burung layang-layang dan air terjun buatan manusia yang berukuran 15 meter.

7.     7. Telaga tujuh air terjun


Sering kali dipanggil rumah peri, Telaga Tujuh Air Terjun adalah pemandangan yang dilihat. Secara harfiah diterjemahkan sebagai tujuh air terjun telaga, ia dinamakan sempena tujuh kolam semula jadi yang diberi makan oleh tujuh air terjun berasingan di Gunung Mat Cincang.


Dikuasakan oleh Blogger.