Header Ads

Jarang dapat kita lihat burung-burung cantik di depan mata, 5 burung tercantik di dunia


Kita lihat anjing, kucing, pokok, bunga dan burung di sekeliling kita setiap hari. Pandangan terhadap benda-benda hidup selain daripada manusia membuat kita merasa bersyukur kepada Tuhan untuk semua berkat dan keajaiban-Nya.

1. Parrot/Burung kakak tua


 Burung nuri cantik ini juga dikenali dengan nama Ara chloroptera. Ia ditemui di tanah dan hutan hijau. Burung cantik ini bersayap cantik dan mempunyai warna mata yang dapat  meningkatkan keindahannya.

2. Stork-billed Kingfisher/Burung Raja Udang


Burung India Selatan ini juga dikenali sebagai Pelargopsis capensis. Ia ditemui terutamanya di kawasan tropika dan di hutan-hutan Asia Selatan terutamanya India dan Sri Lanka.

3. Burung Merak/Peacock


Ia adalah burung yang besar dan cantik dari keluarga pheasant.

4. Burung Painted Bunting


Nama ilmiah Painted Bunting adalah Passerina ciris. Ia adalah burung jantan Amerika Utara. Kita juga boleh melihatnya di hutan dan taman-taman di Afrika Selatan.

5. Burung Keel-billed Toucans


Juga dikenali dengan nama ilmiahnya (Ramphastos sulfuratus), Keel-billed Toucans adalah burung asli Belize. Ia berwarna-warni dan dikatakan sebagai burung yang berani. Ia dapat bertahan dalam ribut dan kekal dalam sarangnya selama beberapa hari dan bulan apabila cuaca tidak elok.



Dikuasakan oleh Blogger.