Header Ads

Dunia Hollywood yang penuh dengan halangan, tetapi 8 artis ini telah memeluk islam secara terbuka



1. Ice Cube


O'Shea Jackson lebih dikenali sebagai Ice Cube adalah seorang rapper dan juga seorang pelakon. Selain itu, Ice Cube juga popular sebagai tuan rumah pada acara MTV, menjadikan Snoop Dogg memanggilnya sebagai MC terbaik sepanjang masa.

Ice Cube telah disebutkan dalam memilih Islam pada awal 1990-an. Apabila diwawancarai, Ice Cube menyebut, "Saya tidak mahu menunjukkan diri saya sebagai seorang Muslim, hanya saya dan Tuhan yang Maha Mengetahui."

2. Muhammad Ali



Artis hollywood Islam seterusnya ialah Muhammad Ali yang merupakan seorang peninju yang dipanggil oleh nama Yang Terbesar. Dan sudah tentu banyak orang terkejut kerana Muhammad Ali adalah orang terkenal di Amerika Syarikat buat yang pertama.

Sebelum memeluk agama Islam, Muhammad Ali adalah seorang Kristian. Muhammad Ali tidak pernah takut untuk mendedahkan dirinya kepada kepercayaan sebagai artis hollywood adalah seorang muslim.

3. Akon


Dilahirkan dengan nama lengkap Aliaune Damala Akon Thiam yang merupakan penyanyi yang sudah cukup popular di dunia. Akon ternyata menjadi seorang artis hollywood agama Islam dan cukup popular beberapa lagu seperti Sorry, Blame it On Me.

Malah dalam lagunya yang bertajuk Senegal, terdapat kata-kata Allah yang dia jeritan dalam lagu rap.Salah satu pencapaian terbesar disenaraikan dalam Rekod Guinness of World kerana sebagai makna dengan jualan nada dering besar di dunia, ini adalah pencapaian yang luar biasa .

4. Janet Jackson


Janet Jackson adalah adik perempuan legenda muzik pop Michael Jackson. Janet Jackson sangat akrab dengan kejadian muzik sejak zaman kanak-kanak. Kali ini, karier Janet Jackson bukan perbincangan, tetapi mengenai kepercayaan artis. Janet Jackson dikatakan telah memeluk agama Islam.

Pelbagai media Hollywood berkata, Janet Jackson memilih untuk menukar selepas perkahwinan dengan suaminya yang ketiga, Wissam al Mana pada tahun 2013 lalu. Janet Jackson dilaporkan menghabiskan banyak masa di Qatar. Keputusan Janet Jackson disambut hangat oleh saudaranya.

5. Zayn Malik



Seorang artis muda yang disukai ramai wanita iaitu Zayn Malik. Bekas anggota One Direction yang ternyata beragama Islam dan tentu saja ini akan menjadi sangat menarik kerana dia adalah ahli One Direction.

Walau bagaimanapun, beberapa berita menyebut bahawa Zayn Malik menyukai perkara-perkara negatif tetapi semuanya seolah-olah hilang selepas Zayn Malik memuatkan ayat shahada di akaun twitter.

6. Mike Tyson



Seorang peninju yang sudah mempunyai nama di dunia iaitu Mike Tyson. The Concrete Neck adalah nama samaran Mike Tyson adalah seorang petinju yang islam dan selepas menukar agama Islam ternyata Mike Tyson menukar namanya kepada Malik Abdul Aziz.

Pada masa ini Mike Tyson dipenjara kerana terkena kes penganiayaan dan juga hutang sehingga dia terpaksa tinggal di penjara. Ternyata sebagai peninju, Mike Tyson juga seorang pelakon. Satu filem yang pernah menjadi bintang adalah filem Hangover yang tentunya sangat popular.

7. Busta Ryhmes



Busta Ryhmes, yang merupakan seorang rapper terkenal di Amerika dengan Gimme Some More, memenangi sebelas nominator di Anugerah Grammy. Kewujudan Busta Ryhmes di dunia hiburan tentu tidak diragukan.

Semasa ditemu ramah dengan TV Hollywood, Busta Ryhmes mendakwa dirinya sebagai seorang Muslim. Malah, Busta Ryhmes dengan bangganya menyebutkan hidupnya untuk mengikuti ajaran Islam lebih tenang. "Islam membantu saya untuk berada di jalan yang benar dalam kehidupan," kata Busta Ryhmes.

8. Jemima Goldsmith



Model British yang indah dan keturunan keluarga kaya Jemima keturunan Yahudi di Britain, Goldsmith, Jemima, memeluk Islam pada tahun 1995. Semua ini terjadi beberapa bulan sebelum Jemima Goldsmith menikah dengan lelaki Pakistan, Imran Khan, mengubah namanya menjadi Jemima Khan.

Jemima Goldsmith disebut-sebut mempelajari Islam kerana telah menjadi budaya suaminya yang sangat kental. Awalnya, Jemima Goldsmith disebut-sebut mempelajarinya kerana sebuah kewajiban.Seiring berjalannya waktu, Jemima Goldsmith mulai meyakini kebenaran dalam ajaran agama Islam.




Dikuasakan oleh Blogger.