Header Ads

"Toilet duduk gunanya untuk duduk bukan mencangkung, urat betis boleh putus bukan mitos"


Menurut Doktor Mahyuddin pakar bedah ortopedik, kes yang dikongsikanya bukanlah satu mitos tetapi sudah banayak kali berlaku.

"Toilet duduk gunanya untuk duduk, bukan mencangkung di atasnya. Urat Betis anda boleh putus kalau cangkung. Ini bukan mitos". Menurutnya

Ada segelintir nitizen yang berasa keliru dengan tweet tersebut. Dengan beranggapan membuang air besar secara mencangkung akan menyebabkan urat betis putus.


"Ada yang salah faham mengenai post saya pagi tadi mengenai Putus Urat betis (Achilles Tendon) akibat mencangkung di Tandas Duduk."

"Sebenarnya, kedudukan mencangkung itu sendiri tak memutuskan urat, yang buat jadi urat putus ialah apabila BERAT penCangkung yang melebihi kemampuan menampung mangkuk jamban, lantas jamban tu pecah & putuskan urut betis (Tendon Achilles). Sudah banyak kes yang terjadi."


"Jamban tu tak bersalah. Mencangkung tak bersalah. Jamban Duduk & Jamban Cangkung pun tak bersalah. Yang salah ialah mencangkung atas Tandas Duduk. Ini pun masalah sikap/perangai/Attitude kita juga."

"Jika anda suka mencangkung, cangkunglah di Tandas Cangkung. Itu la gunanya ada Tandas jenis Duduk & Tandas Cangkung."


"Cerita pasal cangkung & tandas pulak pagi ni"



Dikuasakan oleh Blogger.