Header Ads

Tidak tahu potongan rambut yang sesuai, ini 7 jenis potongan yang sesuai mengikut bentuk muka





Rambut boleh diketogorikan sebagai mahkota bagi setiap individu itu. Dengan gaya rambut seseorang akan kelihatan lebih menarik lagi. Tak hanya itu saja rasa percaya diri pun akan secara automatik bertambah jika kita mengubah gaya dan penampilan rambut.

1. Gaya rambut bujur

Bagi mereka yang mempunyai bentuk wajah yang bujur.Gaya rambut yang sesuai adalah gaya rambut yang disisir rapi, yang akan membuat anda semakin kelihatan tampan dan menawan lagi.


Bentuk wajah yang dapat disesuaikan dengan beberapa gaya rambut. Jika wajah anda berbentuk bujur, anda boleh mencuba mencuba beberapa gaya rambut seperti gaya pendek, kurus bahu atau keriting pendek. Semua gaya sesuai untuk jenis-jenis muka bujur, yang kekal sesuai selera anda.

2.Gaya rambut wajah yang bulat 




Gaya rambut yang sesuai dengan pilihan anda adalah gaya rambut pendek seperti lonjakan, yang akan menjadikan wajah anda kelihatan lebih sedap dan tampan lagi. Gaya rambut seperti ini juga merupakan paling banyak digayakan oleh lelaki.


Berbeza dengan bentuk muka bujur, untuk wajah bulat agak sukar menetapkan gaya rambut. Terutama bagi mereka yang mempunyai sedikit lemak di bahagian pipi (chubby / tembem), sudah tentu anda tidak mahu gaya rambut anda membuat muka anda kelihatan lebih gemuk.

Anda boleh memilih gaya rambut bahu kerinting, lapisan pendek dengan bang panjang, atau gaya rambut panjang jatuh lurus..

3. Gaya rambut dengan wajah lonjong



Gaya rambut yang sesuai anda harus memilih untuk menggunakan gaya rambut pendek, dan boleh digabungkan dengan mana-mana gaya rambut.

Sebaik-baiknya bagi anda yang mempunyai muka bujur, elakkan menggunakan rambjut gaya lama. Kerana jika anda menggunakan gaya rambut panjang, ia akan menjadikan wajah anda kelihatan lebih panjang juga


Sebenarnya untuk wajah gaya rambut jenis ini yang boleh dipilih hampir sama dengan jenis rambut bujur. Kerana kedua-duanya mempunyai ciri-ciri muka yang sama, tetapi untuk wajah bujur lebih baik memilih potongan rambut yang lebih panjang.

Elakkan rambut menipis di sisi kepala, itu akan membuat anda kelihatan sangat bujur. Rambut pada pipi ditanam tebal


4. Gaya rambut bentuk muka kotak



Gaya rambut yang sesuai adalah dengan menggunakan  gaya rambut panjang atau juga dapat semi panjang. Jangan lupa juga untuk membuat hemisfera di pinggir rambut, akan lebih kagum lebih kemas.


Jenis muka persegi, biasanya wajah anda kelihatan lebih luas. Gaya rambut yang sesuai untuk anda pilih adalah gaya rambut rambut pendek, dengan gaya ini anda akan kelihatan lebih bujur.

Anda juga boleh memakai gaya kerinting rambut, akan menambah cantik dan segar. Jika menggunakan gaya panjang bahu pendek ok juga.

5.Gaya rambut wajah berlian



Bagi anda yang memiliki bentuk wajah yang dengan rahang yang berbentuk juga terlihat lebih keras. Maka untuk membuat kesan wajah anda terlihat lebih lembut adalah dengan menggunakan gaya potongan rambut panjang ataupun semi panjang .


6. Rambut pendek untuk bentuk muka segi tiga


Ciri bentuk muka segi tiga adalah mempunyai dagu panjang gaya rambut gaya yang paling sesuai dengan jenis muka ini adalah gaya rambut pendek yang tidak simetris, atau gayachic berbulu pendek rambut pendek. Atau perlawanan juga dengan gaya bob.


7. Gaya rambut pendek untuk jenis wajah bentuk hati 


Wajah terakhir adalah wajah hati, walaupun wajah jenis ini sangat jarang, tetapi banyak yang memiliki wajah jenis ini.. Gaya yang paling sesak untuk jenis wajah ini adalah potongan rambut pendek yang diberi kerinting atau bob.




Dikuasakan oleh Blogger.