Header Ads

Tahukah anda abjad di keyboard pernah disusun mengikut turutan, tahun 1868 menjadi detik permulaan QWERTY

KENAPA KEYBOARD TIDAK DISUSUN MENGIKUT ABJAD



Papan kekunci juga biasa ditemui pada papan kekunci alfanumerik dan peranti lain seperti kalkulator, telefon, kunci gabungan dan kunci pintu digital, di mana nombor yang diperlukan untuk dimasukkan.

Tapi pernahkah kita terfikir mengapa Susunan keyboard komputer hingga smartphone masa kini lebih familiar dengan model Qwerty bukannya mengikut susunan huruf abcd Model ini bukan didasarkan pada urutan huruf .

Qwerty adalah istilah yang diambil dari enam huruf pertama dalam susunan keyboard. Susunan ini adalah berdasarkan inovasi dari praktisi media, Christopher Latham Sholes. Susunan ini kali pertama diperkenalkan pada tahun 1868.


Christopher pada awalnya membuat tombol keyboard dengan menggunakan huruf abjad berurutan seperti ABCD. Dengan susunan itu, ia mengakui banyak orang yang mudah menggunakan mesin ketiknya kerana sudah hafal kedudukan abjad.

Namun Christopher akhirnya menemukan masalah yang sangat mengganggu sekali. Susunan  keyboard dengan abjad berurutan ternyata menyebabkan mesin taip cepat rosak , terutama melakukan penggantian baris. Hal tersebut disebabkan kerana terlalu mudah dan cepatnya orang menaip.

Akhirnya keyboard besutan Christopher disempurnakan oleh seorang ilmuwan E.Remington yang berhasil menyusun huruf tombol pada keyboard menjadi susunanan yang sekarang disebut dengan Qwerty.

Cara ini ternyata efektif untuk tidak menanggulangi kerosakan mesin ketik pada masa lalu, dan tetap efektif dan masih digunakan hingga kini.Walaupun sekarang telah ada perangkat digital yang tak lagi menggunakan tuas mesin taip, namun abjad Qwerty masih diaplikasikan pada semua perangkat digital.



Mashable 2012 silam pernah mengulas tentang model keyboard masa kini. Sejumlah praktisi berpendapat penggunaan Qwerty di smartphone lebih dipengarusi susunan keyboard di komputer yang dikatakan sebagai “adik paling dekat” dengan mesin ketik.

Dikuasakan oleh Blogger.