Header Ads

Setiap hubungan siapa nak bercinta jarak jauh, ini 10 tips bercinta jarak jauh (PJJ)



Suami: Ayang, tadi bos abang bagitahu 2 bulan lagi Abang kena pindah kerja ke Melaka. Bos Abang cakap rumah semua dia dah sediakan.

Isteri: Hahh?? Abang kena kerja Melaka. Alaaaaaaaa jauhnyaaaa.. Pastu macamana dengan Ina nanti kalau Abang tak ada. Ina nak ikut. Ina nak ikut!

Suami: Haish sayang nak ikut macamana. Nanti siapa nak mengajar kat sekolah tu? Lagipun semua student-student Ayang kan sayang dekat ayang. Kesian dekat student Ayang tak dapat jumpa cikgu kesayangan mereka.

Isteri: Ooooo maknanya Abang tak nak jumpa Ina dah la ni? Sebab tu tak bagi Ina ikut sekali kan?

Suami: Hahaha bukanlah sayang. Bukan begitu maksud Abang. Ayang kan cikgu. Lagipun tak kan Ayang nak berhenti kerja kan. Kalau nak minta pindah pun bukannya boleh dapat dalam masa terdekat ni sayang. Ala KL dengan Melaka bukan jauh pun.

Isteri: Memanglah tak jauh.. Tapi macamana nanti kalau Abang suka dekat perempuan sana masa Ina tak ada? Hmmmm *Buat buka merajuk*

Suami: Ishh mana adalah sayang. Ayang ni fikir bukan-bukan je. Abang sayang dekat isteri abang yang ni sorang ni je.. *Sambil cubit pipi Ina*

Isteri: Yela. Abang duk Melaka sorang-sorang. Ina pulak duk KL. Mana Ina tak risau kan.

Suami: Alaa comel je isteri abang ni kan. Hehe. Ok lah, Abang janji Abang akan sentiasaaaa ingat dekat  Ayang walaupun duduk jauh. Dan Abang janji Abang akan balik tiap-tiap minggu jumpa Ayang ea. Dan dan Abang janji Abang akan cinta dan setia dengan Ayang sorang je. Mmmuaahhh *Terus cium pipi Ina*

Isteri: Hmm ok Abang. Ina ingat janji-janji Abang tu. Abang jangan nak nakal-nakal tau kat Melaka. Ina cubit Abang nanti! Ina akan sentiasa mendoakan kesejahteraan Abang kat Melaka. *Malu-malu*


Tidak ada pasangan yang sedang bercinta mahu pasangan mereka berada jauh di mata mereka. Tambah-tambah lagi orang sudah berkahwin.  Apalah gunanya berkahwin tapi si dia jauh dari mata kan.

#1 Saling Mempercayai Cinta Masing-masing

Sayangcinta

Dalam setiap percintaan, kepercayaan antara anda dengan si dia amatlah penting. Tambah-tambah lagi sekiranya anda berdua terpaksa berjauhan. Akan ada ketika dan waktu anda dan si dia diuji bila berjauhan dan kekuatan cinta serta kepercayaanlah yang memainkan peranan yang besar pada waktu itu. Andainya sudah tiada kepercayaan dalam cinta, maka musnahlah sebuah perhubungan yang terbina.

Janganlah pernah wujud perasaan ragu akan cinta si dia.

#2 Berdoa Agar Hubungan Diredhai dan Kekal Bahagia

Selepas menunaikan solat, sentiasalah berdoa kepada-Nya agar si dia yang jauh nun disana sentiasa sihat dan gembira serta hubungan cinta anda diredhai dan kasih sayang antara anda semakin bertambah. Walaupun si dia tidak mendengar doa anda itu, tapi Insyallah si dia tahu anda sentiasa mendoakan kesejahteraannya dan cinta anda berdua.

#3 Setia dan Jujur Dengan Si Dia

Berjauhan bukanlah satu tiket untuk anda bebas berpancaran dengan sesiapa. Ia juga bukan sebagai sebab untuk mengatakan anda masih single/bujang kepada kawan-kawan anda.

Banyak perhubungan yang kecundang disebabkan ketidakjujuran antara satu sama lain bila berjauhan. Mereka jatuh cinta kepada orang yang terdekat yang cuba bertindak sebagai pengganti pasangan dengan mula menunjukkan sikap mengambil berat kepada mereka.

Mungkin anda berkata, “Alaa si dia jauh. Bukannya si dia tahu apa yang aku buat”. Andai kata si dia pula yang bertindak sedemikian kepada anda, apakah yang anda akan rasa? Cuba letakkan diri anda di dalam situasi itu. Apakah perasaan anda ketika anda mengetahui si dia berpancaran dengan orang lain dibelakang anda? Semestinya anda tidak mahu kan?

#4 Selalu Berkomunikasi


Komunikasi adalah salah satu aspek elemen yang penting dalam sesebuah perhubungan. Miscommunication  @ salah faham sewaktu berkomunikasi juga boleh merosakkan hubungan anda.

Zaman sekarang sudah ada pelbagai komunikasi- whatsapp, mesej, call, internet, webcam, video call, YM dan bermacam-macam lagi.  Ambil masa 5 minit untuk menghubungi si dia dan bertanyakan khabarnya. Ini menunjukkan bahawa anda mengingatinya walaupun berjauhan di samping dapat mengubati rindu di hati masing-masing.

Dan kalau anda rasa nak lebih romantis, anda boleh menggunakan cara lama untuk berhubung iaitu dengan mengutus surat. Mungkin nampak kurang relevan untuk zaman sekarang tapi percayalah, ianya akan membuat pasangan anda merasa lebih dihargai dan sangat istimewa buatnya.

#5 Luahkan Perasaan Anda

Mungkin anda malu untuk meluahkan perasaan bila berdepan dengan si dia. Mungkin anda seorang yang pendiam sewaktu dengan si dia. Ambil kesempatan ketika berjauhan ini untuk meluahkan perasaan anda kepadanya.

“Abang, ayang sayang kat abang sangat2”

“B, sebenarnya kite rinduuuuuuuu sangat2 dah kat B  “

Dan bagi suami isteri pula, anda boleh mesej kepada si dia dengan fantasi-fantasi seks yang mungkin anda malu nak bercakap sewaktu bersama. Ini akan membuatkan si dia tidak sabar untuk pulang dan berjumpa anda nanti.

Walaupun ada yang menganggap meluahkan perasaan ini satu perkara yang tidak penting, tetapi sebenarnya ia memberikan impak besar kepada si dia dan dan dalam perhubungan.

#6 Bertemu-janji

Sudah pasti bila berjauhan, masing-masing merindui satu sama lain.

Walaupun si dia berada nun jauh di utara dan anda pula berada di selatan, carilah masa lapang atau pada waktu cuti yang sesuai. Ambillah kesempatan untuk berjumpa atau melawat si dia. Korbankan sedikit kepenatan untuk berjumpa dengan si dia tercinta seketika. Jadikanlah pertemuan seketika itu sebagai satu salah satu lagi kenangan terindah antara anda berdua. Namun sekiranya anda masih belum berkahwin, jagalah batas pergaulan masing-masing sewaktu berjumpa.

#7 Berikan Hadiah Dan Kejutan


Hadiah

Sesekali selitkanlah elemen kejutan dalam perhubungan anda bagi mengelakkan hubungan cinta anda berasa bosan. Berikan hadiah atau apa-apa kejutan kepada si dia terutama ketika tarikh-terikh penting seperti harijadi dan ulangtahun perkahwinan. Dan lihatlah reaksi si dia sewaktu si dia menghubungi anda kemudian. Pasti anda akan merasa bangga dengan apa yang anda lakukan untuk si dia.



Orang kata ‘Walaupun jauh dimata tapi tetap dekat dihati’.

#8 Wujudkan Persefahaman Dan Tolak Ansur

Ramai orang mengabaikan point ini. Tanpa persefahaman dan tolak ansur antara anda dan si dia, hubungan anda berdua akan kecundang ditengah jalan. Contoh yang paling mudah adalah banyak pasangan yang bergaduh bila mesej ataupun panggilan mereka tiada respons sedangkan yang sebenarnya adalah si dia ada kerja/kelas.

Sebenarnya tidak salah sekiranya anda berkongsi jadual kerja/kelas antara denagn si dia supaya anda tidak menganggunya ataupun sebaliknya.

Anda tidak semestinya tidak mahu sentiasa bergaduh dengan si dia dalam phone kan?

#9 Jangan Mengongkong

Di Korea, ada seorang wanita yang terlalu mengongkong pasangannya disebabkan jarak mereka yang jauh. Wanita tersebut memasang CCTV di tempat pasangannya bekerja bagi memantau aktivitinya. Dan pasangannya juga perlu mengambil gambar setiap masa setiap kali bekerja di luar ofis sebagai bukti bahawa dia sedang bekerja di luar.

Walaupun pasangannya berasa terkongkong dan rimas, tetapi dia tidak mampu berbuat apa-apa kerana terlalu sayang dan cinta akan wanita tersebut.

Mungkin anda dapat membuat kesimpulan sendiri berdasarkan kisah pasangan Korea tersebut. Janganlah terlalu mengongkong si dia secara berlebihan kerana anda sendiri sudah tentu tidak suka sekiranya si dia mengongkong anda pula. Berikanlah ruang untuk si dia bergaul. Disinilah kepercayaan dalam cinta tadi memainkan peranan.

#10 Jangan Cemburu Buta

Mungkin ada ketika akan tersebar khabar angin mengatakan si dia telah mendapatkan pasangan baru. Jangan sesekali mempercayainya dengan mudah kerana ia boleh memudaratkan perhubungan. Mungkin ada pihak-pihak tertentu yang cuba menganggu hubungan anda. Seelok-eloknya bawalah berbincang.

Tanyakan tentang khabar angin itu adakah ianya benar. Sekiranya si dia cuba menipu anda, anda akan dapat detect kerana anda mengenali si dia kan 😉



*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

Percintaan jarak jauh amatlah menguji kesetiaan dan kasih sayang sesebuah perhubungan. Berjauhan juga bukanlah satu alasan untuk tidak bercinta lagi. Semaikanlah cinta anda dengan baja kasih-sayang, percayai satu sama lain dan tolak ansur, Insyallah cinta anda akan berkembang dengan mekar di dalam hati  walaupun masing-masing jauh di mata 🙂

Walaupun jodoh itu adalah rahsia Allah, tapi kita kenalah berusaha dan menjaga cinta kita. Insyallah.
Dikuasakan oleh Blogger.