Header Ads

Mona Lisa sebuah gambar yang mencetuskan fenomena, fakta menarik tentang lukisan abad ke 15 ini


Nama Mona Lisa sangat terkenal dan pernah menjadi fenomena di seluruh dunia terutama di dunia seni. MonaLisa ialah sebuah sebuah judul dari lukisan minyak dengan model seorang wanita muda yang dibuat oleh pelukis terkenal Leonardo da Vinci pada abad ke 16.

MonaLisa menjadi fenomena kerana banyak orang yang terpesona saat memandang lukisan ini.hal ini sesuatu mengenai siapakah model perempuan muda dalam lukisan ini merupakan suatu misteri,tahun pembuatannya,hingga mengenai senyumannya yang menjadi Sebuah Lukisan Yang mempunyai "Sejarah Hidup".

Hingga saat ini ,belum jelas asal usul dari lukisan ini ,hal ini kerana tidak adanya data yang pasti tentang sejarah lukisan monalisa, tahun pembuatan dan siapakah sebenarnya wanita muda dalam lukisan tersebut. Tidak menghairankan terdapat beberapa versi mengenai sejarah Lukisan Monalisa. 

Sang pelukis monalisa, Leonardo Da Vinci mulai melukis "monalisa" (Lukisan Mona Lisa ini baru mempunyai nama pada abad ke 19 ) ditahun 1503 iaitu pada saat ia kembali dari kota Florence Itali ,saat itu Da Vinci mendapatkan tugas dari bangsawan Francesco Di Bartolommeo untuk melukis potret isteri ketiganya yang bernama Lisa Di Antonio Maria Di Noldo Ghereadini.

Sesungguhnya Leonardo Davinci telah menyelesaikan lukisan ini empat tahun kemudian ,namun Leonardo Da Vinci tidak menyerahkan Lukisan Mona Lisa kepada penerima dengan alasan yang pelik ,beliau pun membawa lukisan ini saat hijrah ke Perancis pada tahun 1516.


Disana lukisan Mona Lisamalah dijual ke pada raja perancis yang juga merupakan teman terdekatnya King Francois pertama. 

Selama beberapa abad Lukisan ini menjadi koleksi raja-raja perancis bahkan pernah pula digantung diruangan kamar Napoleon Bonaparte,tetapi saat kekuasaan Napoleon Bonaparte berakhir, di Paris lukisan Mona Lisa disimpan di muzium Louvre Di Paris.


Senyuman Mona Lisa

Related image


Senyuman Mona Lisa yang misteri itu pun menjadi teka teki sendiri bagi para pengamat seni,Kebanyakan bertanya,apa yang dirasakan Lisa pada saat itu? 

Banyak dugaan yang kemudian muncul seperti saja pendapat yang mengatakan bahawasanya wanita di awal abad ke 16 memang dibiasakan untuk selalu tersenyum seperti itu (hanya menarik salah satu sisi dari mulutnya saja) agar terkesan elegan dan misteri.

Ada pula pendapat dari seorang doktor dari Itali yang berpendapat bahawa model pada lukisan minyak Mona Lisa ini menderita penyakit Bruxism .

Related image
Lukisan Leonardo menggunakan bentuk piramid bagi meletakkan wanita itu di dalam lukisan. Tangannya yang berlipat membentuk sudut hadapan piramid. Dada, tengkuk dan muka berada dalam sinaran cahaya yang sama dengan tangannya. 

Cahaya memberi kesan geometri bulatan dan sfera kepada permukaan hidup di dalam lukisan.Perincian tangan, tangan kanan terletak di atas tangan kiri. Leonardo memilih tanda ini dan tidak sebentuk cincin sebagai isyarat ynag Lisa seorang wanita berakhlak baik dan isteri setia.

Related image

Wanita yang penuh misteri ini digambarkan duduk di serambi terbuka dengan tiang-tiang gelap di kedua-dua belahnya. Di belakangnya terdapat landskap luas yang menghilang di gunung-gunung berais. Jalan berlengkung-lengkung dan sebuah jambatan yang jauh memberi hanya sedikit bayangan akan kehadiran manusia. 

Lengkung rambut serta pakaian wanita itu yang membelai rasa dibayangkan pada lembah dan sungai yang beralun di belakangnya. Garis bentuk yang kabur, bentuk tubuh yang lemah lembut, perbezaan ketara antara kecerahan dan kegelapan, dan perasaan keseluruhan yang tenang merupakan ciri gaya Leonardo.

Image result for mata dan mulut monalisa
Model duduk tegak dengan lengan berlipat, yang menggambarkan gaya dirinya yang berjauhan. Hanya tenungannya ditujukan kepada pemerhati dan beliau seakan mengalu-alukan komunikasi senyap ini. 

Perhatian ditarik kepada mukanya yang bersinar oleh sebab ia dikelilingi oleh unsur yang lebih gelap.Wanita itu kelihatan seolah hidup — Leonardo mencapai kesan ini dengan cara baharunya yang tidak menggunakan garis bentuk yang hanya digunakan "dalam dua unsur: 

Bahagian tepi mulut dan mata" dengan ketara seperti yang digunakan sebelum (sfumato) Tidak terdapat bayangan dialog intim di antara wanita itu dan si pemerhati .

Related image

Dr. Lilian Schwartz dari bell labs yang mengatakan bahwa sebenarnya Leonardo Da Vinci itu melukis dirinya sendiri atau self potrait dan untuk membuktikan teorinya tersebut, ia menganalisa bentuk wajah di lukisan Monalisa dan wajah Leonardo Da Vinci menggunakan komputer . dan hasilnya bagi sebagian khalayak memang berpendapat bahawa bentuk wajah bahagian atas dari lukisan Mona Lisa sama persis dengan bentuk wajah bahagian atas Leonardo Da Vinci.




Dikuasakan oleh Blogger.