Header Ads

Berikut merupakan antara hidangan termahal di dunia pernah direkodkan, nombor 6 tu nampak sangat menyelerakan



Makanan merupakan bahan bahan yang boleh dicerna, biasanya terdiri dari karbohidrat, lemak, air dan/atau protein, yang boleh dimakan atau diminum oleh manusia dan haiwan untuk mendapat nutrien dan/atau nikmat

Hampir semua makanan berasal dari tumbuhan atau haiwan. Dan boleh dikatakan hampir semua benda hidup pernah dijadikan makanan, sama ada untuk dimakan sebagai diet atau upacara amal oleh manusia.


1. Cendawan Termahal



  Matsutake Mushrooms  
 ( US$ 1000/pound)  
(RM4,235.51)

Matsutake atau Mattake, adalah cendawan yang mahal kerana terhad, cendawan ini sama dengan musim gugur di Jepang, dalam sejarahnya serangan serangga pernah mengurangi secara dramatis jumlah cendawan ini. Cendawan ini terancam kepunahan kerana berkurangnya jumlah pohon tempat tumbuh alami dari Cendawan ini.



2. Donut Termahal


  Westin's Hotel Bagel  
 ( US$ 1000/bahagian)  
(RM4,235.51)

Bagel ini, dibuat oleh chef eksekutif Frank Tojague untuk Westin Hotel di New York, dengan toping krim trufle keju, serta dipadukan dengan Riesling Jelly.


3. Frittata(Omelet Termahal




  The Zillion Dollar Frittata  
  (US$ 1000/bahagian)  
(RM4,235.51)

Sarapan pagi dengan harga yang tidak masuk di akal ini, terdiri dari campuran telur, daging lobster, serta Caviar sevruga (US$ 65/ons).



4. Steak Termahal




  Wagyu Steak  
 ( US$ 2800/potong)  
(RM11,859.43)

Sementara lembu Wagyu dipelihara baik di dalam mahupun diluar Jepang, Varietas Kobe yang diternakan di prefektur Hyogo adalah yang paling berkualiti. lembu Wagyu di sana dipelihara dengan cara khusus, dipercaya hanya diberi makan jagung dan Bir untuk memastikan kelembutan dan kekenyalan yang luar biasa.



5. Kari/Curry Termahal 



  Samundari Khazana  
  (US$ 3200/bahagian)  
(RM13,553.64)

Untuk Merayakan rilis DVD film Slumdog Millionaire Bombay Brassiere mengemas kari ini dengan seluruh bahan makanan termahal yang ada, Kepiting Devon dan truffle putih dan tomato setengah penuh dengan caviar Beluga dan dikemas dengan daun emas hanya awal hidangan mewah ini. Sebuah lobster Skotlandia, juga dilapisi dengan emas, empat abalone dan cekung telur puyuh 'diisi dengan putaran kaviar bahkan sehingga ia memenuhi pinggan


6. Pizza termahal 


  Domenico Crolla's Pizza "Pizza Royae 007"  
 ( US$ 4200/sebahagian)
(RM17,789.15)

Pizza padat dengan bermacam macam bahan makanan mahal dari seluruh dunia, seperti lobster direndam dalam cognac, kaviar direndam dalam sampanye, saus tomato sunblush, salmon asap Skotlandia, sepotong daging rusa, prosciutto, dan cuka balsamic . Selain itu juga ditaburi dengan potongan emas 24 karat.



7.Tembikai Termahal 


  Dansuke watermelon 
  (US$ 6,100/buah)  
(RM25,835.62)

Di negara dimana tembikai adalah hal yang jarang, maka harganya bisa menjadi luar biasa, begitu juga dengan tembikai 17 pon dari Jepang ini, Tembikai Densuke, jenis tembikai hitam hanya tumbuh di Pulau Hokkaido di Jepang utara, biasanya diberikan sebagai hadiah kerana jarang ditemui dan rasanya yang luar biasa. Hanya ada enam puluh lima buah antara tuai pertama musim ini.



8.Tembikai SusuTermahal 

 
  Yubari Melons  
  (US$ 22,000/buah ) 
(RM93,182.42)

Jenis lain dari tembikai susu yang harganya tidak masuk akal adalah sebiji tembikai susuYubari, dan merupakan pertama di Musim 2008.Tembikai susu ini dibeli oleh seorang pengusaha perbekalan makanan laut.



9. Caviar(hidangan telur ikan) Termahal 


  Almas Caviar  
  (US$ 25,000/tin)  
(rm105,889.11)

Kaviar Almas berasal dari Iran sehingga sangat sukar ditemui dan sangat mahal. Hanya satu outlet dikenal sebagai Rumah Kaviar & Prunier di London Inggris Picadilly yang menjual satu kilo dari kaviar Almas mahal dalam setin emas 24 karat seharga £ 16.000, atau sekitar $ 25.000. Rumah Kaviar juga menjual setin 800 £ bagi mereka dyang mempunyai anggaran yang lebih kecil.


10.Truffle (Sejenis Jamur) Termahal 



  Italian white alba truffle  
(  US$ 160,000/buah  )
(RM677,690.30)

Truffle terkenal super mahal kerana sukar ditemui dan sulit untuk dibudidayakan.Selain itu juga kerana kelezatannya sehingga diiktiraf sebagai Raja dari segala cendawan. Associate Press melaporkan bahawa seorang investor real estate dan isterinya dari Hong Kong telah membayar 125,000 ($ 160,406 USD) untuk truffle Italia raksasa Alba Putih yang dilaporkan sebagai yang termahal dalam sejarah, beratnya mencapai 1,51 kilogram

Dikuasakan oleh Blogger.