Header Ads

Zaman Kanak-Kanak kita pastinya dihiasi dengan pelbagai jenis kartun. Yang mana pilihan anda?

Siri kartun yang dimainkan di televisyen telah banyak memberi hiburan kepada kita di masa kecil dulu. Bahkan di waktu sekarang masih ada lagi siri-siri kartun tersebut yang masih ditayangkan di televisyen dan masih berkarisma dalam menarik minat kanak-kanak.

Berikut adalah siri kartun yang satu ketika dulu menjadi hiburan kepada kita:

1. Popeye the Sailor


Bagi mereka yang lahir di tahun 90-an tentunya ingat dengan lelaki pelaut berotot yang suka memakan bayam dan memiliki pacar bernama Olive ini.

Popeye The Sailor Man adalah karakter fiksi kartun yang diciptakan oleh Elzie Crisler Segar. Watak ini pertama kali muncul di komik strip daily king features, pada 17 Januari, 1929 kemudian muncul dalam teater dan televisi kartun animasi.

2. Mickey Mouse


Mickey mouse, kartun lagenda yang diciptakan oleh Walt Disney. Siapa saja yang tidak kenal dengan watak tikus yang lucu ini? Malah wajah Mickey Mouse juga ada dimana-mana, dan bentuknya sudah lebih disempurnakan serta diberi warna agar ia lebih menarik.

3. Pokemon



Siri legenda yang terutamanya disukai oleh budak lelaki dahulu sering menemani masa kecil kita di hari minggu. Adalah francais media yang dikendalikan oleh Syarikat Pokémon, konsortium Jepun di antara Nintendo, Permainan Freak, dan Creature. Hak cipta francais dikongsi oleh ketiga-tiga syarikat itu, tetapi Nintendo adalah pemilik tunggal cap dagangan itu.

 Francais dicipta oleh Satoshi Tajiri pada tahun 1995,  dan berpusat pada makhluk fiksyen yang dipanggil "Pokémon", yang manusia, yang dikenali sebagai Pokemon Trainer, menangkap dan melatih untuk bertarung satu sama lain untuk sukan. Francais ini bermula dengan permainan video dari 'Gameboy' yang dibangunkan oleh Game Freak dan diterbitkan oleh Nintendo.

4. Scooby-doo


Scooby-Doo adalah francais kartun animasi Amerika, yang terdiri daripada beberapa siri televisyen animasi yang dihasilkan dari 1969 hingga sekarang. Siri asal, Scooby-Doo, Where Are You !, telah dicipta oleh Hanna-Barbera Productions oleh penulis Joe Ruby dan Ken Spears pada tahun 1969.

 Siri kartun Sabtu pagi ini menampilkan empat remaja-Fred Jones, Daphne Blake, Velma Dinkley, dan Norville "Shaggy" Rogers-dan anjing mereka yang bercakap iaitu scooby doo.

5. Tom And Jerry



Tom and Jerry adalah sebuah siri animasi Amerika Serikat yang dihasilkan oleh unit produksi MGM yang menceritakan tentang seekor kucing (Tom) dan seekor tikus (Jerry) yang selalu bertengkar.

Meskipun Tom yang selalu agresif mengejar Jerry, pada akhirnya dia yang selalu sengsara kerana kebijakan jerry. Pasti anda tidak kering gusi apabila tom terkena dengan 'trick' yang dilakukan oleh Jerry. Salah satu siri kegemaran admin.

6. Looney Tunes



Looney Tunes adalah filem animasi Amerika yang dihasilkan oleh Wraner Bros. Ia terkenal kerana memperkenalkan watak-watak seperti Bugs Bunny, Tweety, Sylvester, wild Koyote and road runner dan banyak lagi.

7. The Simpson


The Simpsons adalah sitkom animasi Amerika yang dicipta oleh Matt Groening untuk Syarikat Penyiaran Fox. Siri ini adalah penggambaran satirik kehidupan kelas pekerja, dibintangi oleh keluarga Simpson, yang terdiri daripada Homer, Marge, Bart, Lisa, dan Maggie. Pertunjukan ini terletak di bandar fiksyen Springfield dan parodies budaya Amerika dan masyarakat, televisyen, dan keadaan manusia. Masih rancak di tayangkan di Televisyen


Dikuasakan oleh Blogger.