Header Ads

Setiap hubungan pasti ada masalah, 8 masalah yang tidak sepatutnya diakhiri dengan perpisahan


Bercinta bukan sekadar kasih sayang, tetapi juga kematangan kita dan dia dalam hubungan. Menggambarkan sejauh mana satu sama lain mengenali satu sama lain, memahami semua kelemahan, menghargai usahanya untuk membersihkan, sehingga menghadapi masalah yang datang dan pergi tidak pernah dapat diprediksi. Walaupun masalah itu biasanya merupakan penghujung hubungan.

Namun, tidak semua masalah yang ada dalam hubungan itu mesti berakhir dengan perkataan, selainnya. Adakah bukan apabila anda membuat keputusan untuk bersuara, kita harus bersedia untuk sebarang masalah atau godaan. Jika kita masih mudah untuk mengatakan putus asa kepada pasangan yang baik berfikir lebih lanjut. Salah satu kemarahan adalah untuk kita menyesal di masa depan.

1. Berbeza pendapat soal komitmen, walaupon bergaduh mesti ada jalan tengah boleh diambil

Komitmen bukan sekadar janji atau peraturan yang mesti dijalani. Kadang-kadang bersama pasangan untuk mematuhi komitmen juga tidak mudah. Seperti anda mahu kembali ke sekolah lagi. Walaupon dia mahu kita menumpukan kerjaya dan mengumpul duit perkahwinan. Bukankah semua rancangan boleh diusahakan bersama?

2. Rasa takut hubungan itu tidak menjadi, kenapa tak berhenti terlebih dulu

Bercinta tidak mudah, selain daripada komitmen kita juga perlu sentiasa optimistik. Kerana terlalu banyak pemikiran negatif bahkan membuat anda teragak-agak untuk menjalani hubungan dengan yang terbaik dan kita mempunyai modal cinta yang harus ditukar ke modal lain seperti kepercayaan, untuk percaya diri sendiri.

3. Jarang bertemu kerana sibuk bekerja, positifkan diri perlu lebih kuat

Kekerapan bekerja membuatkan anda tidak selalu bertemu, rasanya dua-dua saling memahami kerana sudah dewasa. Ramai pasangan  yang sering bertemu akhirnya tidak sampai ke penghujungnya dan ramai juga pasangan jarang bertemu tapi lebih kekal. Soalanya, adakah kita mahu pasangan menjadi penganggur supaya senang bertemu?

4. Memutuskan hubungan sebab cemuburu pasti akan menyesal, melainkan usul periksa terlebih dahulu

Kita cemburu sebab dia dekat dengan orang lain, tanpa usul periksa kita memutuskan hubungan tetapi tidak dapat menyelesaikan masalah itu. Sekiranya dia menyesal dengan perbuatannya pasti kembali pada kita. Bagaimana jika tekaan kita salah? bahawa dia tidak ada apa-apa perasaan terhadap kawannya.

5. Kerana tidak disokong oleh kawan, terus putuskan hubungan walaupon tidak ada masalah dengan pasangan kita.

Mendenganr khabar angin yang tidak menyenangkan tentang teman wanita kita ditambah pula kawan dan keluarga tidak menyokong hubungan kita kerana gosip. Jangan marah dahulu tapi memastikan khabar angin itu betul atau salah. Pastikan melihat dengan mata sendiri.

6. Merasakan tidak sesuai dengan kita kerana keluarganya kaya dan dihormati

Sekiranya mengetahui keluarga pasangan kita ia akan merasa janggal ditambah pula keluarganya kaya dan dihormati. Perasaan putu asa akan timbul kerana takut tidak diterima oleh keluarganya disebabkan kita dari keluarga yang biasa. Jangan putus asa dahulu, berfikiran positif mungkin mereka tidak begitu sepertimana yang kita fikirkan. Selagi positif, pasti usaha akan datang.

7. Setiap dalam hubungan akan ada rasa bosan dan kita tak dapat nak elakkan.

Kita tidak boleh mengelakkan kebosanan. Duduk di rumah atau berjalan dengan kawan-kawan juga kadang-kadang kita akan menghadapi kebosanan, terutamanya dalam hubungan? Tidak sepatutnya mengakhiri hubungan kerana ia bosan, kebosanan pasti akan hilang dan akan kembali pada bila-bila masa. Kita hanya perlu bersahabat dengan kebosanan anda.

8. Memutuskan hubungan sebab tidak terima kita seadanya, mungkin kita tak berusaha ke arah lebih baik.

Kadang-kadang tidak puas hati  dengan apa yang dilakukan pasangan terhadap kita, Dia tidak menerima seadanya dan sering menuntut dan mengawal. Kemungkinan ada benarnya , kita kurang menjaga penampilan, sikap dan tingkah laku. Usahalah ke arah lebih baik.

Segala perkara yang ditenangkan di dalam hati dapat dibersihkan dengan saling mengasihani dalam hubungan. Dengan kasih sayang dalam hubungan, hubungan yang mula retak kerana masalah dapat dibangun kembali menjadi lebih susah. Caranya, bertemu dan bercakap tentang semua masalah, cari jalan tengah yang terbaik. Jika anda masih teragak-agak tentang hubungan ini, lawan keraguan anda dengan menyediakan langkah-langkah, bersiap untuk melakukan senarai dengan pasangan anda, supaya hubungan itu kembali baik. Jangan selalu bercakap tentang komitmen jika masalah remeh belum diselesaikan.
Dikuasakan oleh Blogger.