Header Ads

Nak tahu betul tak dia ni seorang sahabat, tengok 6 perkara ni betul tak dia macam tu


Nak mencari kawan itu sangat mudah tetapi untuk Memiliki sahabat yang setia tentunya sukar. Kerana sahabat itu lebih bernilai dari orang yang ada di sekeliling kita. Berikut merupakan ciri-ciri seorang sahabat yang bagus:

1. Sentiasa mendengar

Seorang pendengar yang setia malah sahabat ini juga akan selalu bagi buah fikiran yang bagus untuk menyelesaikan masalah yang ada. Mereka akan duduk bersama-sama anda untuk membantu anda.

2.Sentiasa berada dibelakang anda

Semua orang mempunyai kekurangan dan pastinya akan merasa murung dengan kekurangan yang ada. Tetapi sahabat ini lah yang akan sentiasa menaikkan semangat kita,orang yang akan sentiasa mengiyakan kita tanpa merasa ragu-ragu dengan diri kita. Mereka ini lah yang akan marah sekiranya ada yang mengata tentang diri anda.

3. Masuk air

Tak dapat dinafikan selalunya kawan baik atau sahabat kita ni la yang akan selalu buat kita tergelak dalam apa jua situasi, merekalah yang mampu menghiburkan hati kita selain ahli keluarga kita.

4. Menasihati anda

sahabat lah sesatunya orang yang mampu memberi nasihat dan anda mendengarnya. kata-kata mereka banyak merangsang anda dan kadang kala dia lah yang paling tegas kerana sahabat selalunya nak kita dapat yang terbaik.

5. Berkongsi minat yang sama

Ini membuktikan korang bersahabat baik. Pasti banyak persamaan minat atau hobi dalam melakukan sesuatu perkara. Boleh nasihat satu sama lain tentang perkara baru yang nak dicuba, kerana sahabat anda akan cenderung melakukan perkara yang sama.

6. Gosip

Tipulah kalau korang kata korang x gosip pasal orang lain dengan sahabat korang. Kalau dah seharian sibuk kerja atau menghadiri kelas tapi korang jenis yang tak sah kalau tak jumpa sahabat korang, dapat gosip kejap sambil lepak minum pun dah memadai. Jangan cakap perempuan je, lelaki pun sama je!

Hargailah setiap kenangan yang ada bersama sahabat anda kerana sesukar mana mencari teman lelaki atau teman wanita pastinya lebih sukar mencari sahabat yang baik dunia akhirat.
Dikuasakan oleh Blogger.