Header Ads

Dulu semuanya nampak indah, kenapa sekarang tidak?


Dalam tidak sedar mungkin ada beberapa perkara yang sering kita lakukan tanpa kita sedari ia akan membunuh hubungan kita secara perlahan-lahan.

6 tingkah laku yang mungkin membunuh hubungan anda

"Antara rangsangan dan tindak balas ada ruang. Dalam ruang itu adalah kuasa kita untuk memilih tindak balas kita. Tanggapan kita terletak pada pertumbuhan dan kebebasan kita." victor frankl

Ketegangan dan konflik adalah bahagian yang tidak dapat dielakkan dari mana-mana hubungan, mungkin ketika dia berkata dia akan call anda pada waktu malam setelah bersama kawan-kawannya tetapi dia tidak melakukannya.

Mungkin disaat dia berinteraksi dengan seseorang dengan cara yang membuat anda merasa cemburu. Mungkin dia berbohong tentang sesuatu yang benar-benar penting kepada anda atau terlupa sesuatu yang dia janjikan kepada anda. Ketegangan dalam masa ini tidak dapat dielakkan tetapi kerosakan kepada hubungan adalah tidak.

Sebenarnya, tidak kira apa isu yang dibincangkan tetapi bagaimana isu ini diselesaikan. dan kebanyakan dari kita mempunyai beberapa jenis reaksi yang kita lakukan apabila kita berasa takut dan menyakiti yang menghancurkan hubungan, dan bukannya membangunkan hubungan itu sendiri.

Admin mahu anda mengambil sedikit masa untuk berlaku jujur kepada diri sendiri. Anda orang yang bagaimana? Admin akan menamakan beberapa jenis sifat dan anda nyatakan yang mana satu diri anda:

1. Berdiam diri

Apabila pasangan kita melakukan sesuatu perkara yang kita tidak suka, kita pilih untuk berdiam diri. perkara ini akan membuat pasangan kita fikir yang bukan-bukan. Berterus terang itu lebih baik bukan?

2. kita menyerang

kami membuat satu kata putus dan tidak memberikan pasangan kita peluang untuk bercakap,sebaliknya terus menghilangkan diri dan buat tak tahu sahaja dengan isu yang ada. Dimanakah keadilan yang ada pada diri anda sebelum memiliki hatinya?

3. Melabel pasangan

kita gemar melabel pasangan kita dari melabel perbuatan yang dilakukan. contoh, kita jarang menegur perbuatan mereka seperti "apa yang awak lakukan ini adalah sesuatu yang mementingkan diri sendiri"  tetapi kita gemar katakan "anda seorang yang pentingkan diri". Dimanakah kewarasan berfikir yang ada pada diri kita sebelum melabel si dia?

4. Kata-kata yang tidak munasabah 

Hujah yang diberikan sangat mementingkan diri dan anda terus mengeluarkan kenyataan bahawa si dia salah dan anda yang betul. Tidak ada sesi bertukar pendapat. Kenapa dulu nampak macam boleh bertolak ansur tapi sekarang tidak?

5. Tidak menyelesaikan masalah yang ada

Dari menyelesaikan masalah yang ada dengan pasangan anda, anda lebih gemar keluar dengan kawan anda dan meluangkan masa dan buat pasangan anda terpinga-pinga memikirkan bagaimana hendak selesaikan masalah yang ada. Kenapa waktu susah dia kita tiada? Dulu kata akan selalu ada disisi.

6. Hujah yang tidak berasas

Anda mengeluarkan satu pernyataan yang direka untuk menyakitkan hati pasangan anda dan terus menerus menyalahkan mereka. Apa yang perlu kita ingat, dari perlakuan ini akan menimbulkan  rasa takut kepada beberapa perkara. Contohnya "saya tidak cukup sempurna untuk awak", "dia tak sayang aku" ataupun "aku dah tersalah pilih orang ke?" dan perkara-perkara seperti ini lah yang akan mendorong pasangan kita melakukan perkara-perkara yang kurang bijak atau membuat keputusan yang terburu-buru. Dimanakah keadilan yang awak tunjukkan sebelum mula bercinta dahulu?

Dikuasakan oleh Blogger.