Header Ads

Dah bersenam tapi berat badan masih sama, ini nasihat dari pakar yang perlu anda tahu


Ada situasi dimana anda telah melakukan kardio dan latihan senaman, tetapi badan anda tidak ada perubahan. Apa yang dah jadi? Tentunya perkara sebegini akan membuatkan anda rasa kecewa kerana usaha keras anda tidak membuahkan apa-apa hasil.

Tapi malangnya, untuk anda tahu senaman yang anda lakukan ia tidak akan secara automatik berat badan akan jatuh.Apa menu makanan anda secara lansung pon beri kesan sama ada anda akan hilang berat ataupun tidak.

Pakar pemakanan Leslie Langevin, dari Whole Health Nutrition berkata nombor satu penyebab badan tidak turun adalah orang makan terlalu banyak kalori sehari.

Leslie berkata lagi untuk turunkan berat, anda perlu tahu tentang kiraan kalori. Jika berjalan untuk 60 minit atau jalan selama 30 minit, akan membakar lemak kira-kira 300 kalori.

Tetapi selepas itu, anda pula makan atau minum yang hidangan yang nilai kalorinya 300 juga. Bagaimana badan nak susut ? dan akhirnya jelas anda akan rasa badan tidak susut dan makin bertambah atau pun maintain.

Cadangan untuk anda yang ingin tahu cara mengira kalori adalah dengan menggunakan apps MyFitnessPal untuk tentukan pengambilan kalori harian yang disyorkan untuk anda dan anda boleh set target dalam masa seminggu berapa banyak kalori yang diambil dan berapa banyak yang telah terbakar.

Apa yang anda makan dan senaman kan adalah penting. keduanya bersangkut paut untuk membakar lemak. Leslie mencadangkan beri tumpuan kepada protein yang lebih banyak serat dan karbohidrat dan tapis kegunaan gula pada minuman dan banyakkan minum air putih .

Sumber: wholehealthnutritionvt

Dikuasakan oleh Blogger.