Header Ads

Ramai yang tidak tahu apa yang akan jadi pada tubuh badan sekiranya kita kerap menyanyi


Hampir semua daripada kita suka menyanyi, sekurang-kurangnya di bilik mandi, di dalam kereta ataupun di bilik. Perkara yang perlu kita tahu, menyanyi selain boleh menyenangkan hati, juga sangat ia sangat bermanfaat untuk kesihatan. Ini dia senarai manfaatnya.

#1- Meningkatkan Bekalan Oksigen

Tanpa disedari, ketika seseorang itu bernyanyi, ia sebenarnya sedang meningkatkan bekalan oksigen dalam darah dan hal ini memberi kesan yang baik, salah satunya bagi otak sehingga kemampuannya juga turut meningkat kerana adanya jumlah oksigen yang masuk ke dalam otak.

#2- Menguatkan Jantung



Seorang penyanyi biasanya harus berlatih bagaimana untuk bernafas dengan pelbagai teknik bagi mengeluarkan kualiti suaranya ketika bernyanyi. Hal ini turut mempengaruhi pada pengukuhan otot jantung. Bukankah ketika bernafas, jantung akan bekerja? Jadi tak heran kalau tarik nafas ketika bernyanyi turut berpengaruh kerja jantung untuk berfungsi lebih baik.

#3-Membuat Diri Sendiri Menjadi Bahagia


Jadikan bernyanyi sebagai hobi tentu akan mendapat manfaat kerana bernyanyi punca kesihatan meningkat secara dua kali ganda. Pada ketika kita bernyanyi, fikiran akan menjadi lebih santai kerana kita melakukan perkara yang kita sendiri sukai, maka secara automatik tubuh akan mengeluarkan hormon endorfin yang berfungsi untuk mengeluarkan perasaan senang atau bahagia.

#4-Menurunkan Tekanan Darah


Kesan ketika bernyanyi dapat menurunkan tekanan darah tinggi, namun perlu diperhatikan dalam pilihan memilih jenis lagu juga. Sebaiknya lagu-lagu yang mengandungi lirik perdamaian dan ketenangan. Jika pilihan lagu rock, berkemungkinan tekanan darah akan naik semula kerana kita lebih kepada meneran lagu tersebut.

#5-Meningkatkan Ketahanan Tubuh


Manfaat ketika  bernyanyi bagi kesihatan lain adalah mampu meningkatkan sistem imunisasi sehingga tubuh tidak mudah diserang penyakit. Hal ini terjadi kerana saat bernyanyi, tubuh akan mengeluarkan kelenjar yang berfungsi sebagai pertahanan atau antibodi.

#6-Membuat Postur Tubuh Lebih Baik


Masa berlatih vokal, biasanya kedudukan badan harus tegak agar pernafasan itu lancar dan prestasi ketika bernyanyi sedap didengari. Kebiasaan ini jika dilakukan secara rutin, akan membuat postur tubuh menjadi lebih baik, yang biasanya agak bongkok akan kembali tegak.



Dikuasakan oleh Blogger.