Header Ads

Kelebihan Seorang Anak Bongsu Yang Kita Tidak Sedar



Anak bongsu selalu dibandingkan dengan anak sulung, mahupun dengan adik beradik yang lain. Ada yang mengatakan anak bongsu terlalu dimanjakan. Tetapi betul ke? Jom lihat kelebihan anak bongsu dalam sebuah keluarga,

1. Tahu cara menghiburkan diri sendiri
Anak bongsu tidak pernah kehabisan akal untuk menghibur dirinya sendiri. Walaupun kakaknya sibuk bermain, namun si bungsu bisa menggambar atau bermain sendiri. Inilah yang membuat mereka cenderung kreatif dibandingkan kakak atau abangnya.

2. Boleh tidur dengan lampu menyala
Bising suara tv atau terangnya lampu tak menghalangnya untuk si bongsu mudah terlelap.



3. Lebih banyak berkawan dengan orang yang lebih tua
Anak bongsu identik dengan pergaulan yang tak terbatas. Dia boleh bergaul dengan siapapun termasuk dengan kawan-kawan kakak atau abangnya yang lebih tua.

4. Sering belajar dengan mengamati kegagalan atau kejayaan orang lain
Disebabkan sering mendengar orangtua atau si sulung dengan segala arahan dan cadangan membuat sesuatu perkara, ia menjadikan si bongsu belajar daripada situ.

5. Suka berjenaka
Rasa humor yang tinggi biasanya dimiliki si bongsu. Ya, walaupun sering menangis, tetapi percayalah, Anda lebih suka tertawa.





6. Hak istimewa untuk mendapatkan apa yang diinginkan
Beli pensel, atau apa sahaja, semua hal yang Anda inginkan biasanya akan diberikan oleh kakak, abang atau ibubapa. Ini dia hak istimewa si bongsu yang paling seronok.

7. Senang mendapat perhatian
Meringkuk dengan ibu di atas sofa atau makan sambil disuap oleh kakak dan menjadi perhatian kakak adalah karakter Anda.

8. Paling disayangi
Meski tidak ada bukti yang kukuh, tapi ramai yang bersetuju dengan hal ini. Meskipun bentuk kasih sayang di setiap keluarga berbeza namun si bongsu biasanya mendapatkan perhatian lebih dibandingkan kakak-kakaknya.

Hmm untungnya menjadi anak yang bongsu kan...
Dikuasakan oleh Blogger.