Header Ads

Bagaimana Bahagi Masa Antara Keluarga & Kerjaya, 5 Tips Ini Mungkin Membantu


Zaman dulu dan zaman kini sudah jauh berbeza. Jika dulu, wanita hanya duduk di rumah, melayan keluarga dan mendidik anak-anak.

Namun kini, wanita aktif di luar rumah. Di rumah, wanita bertindak sebagai isteri, ibu dan anak kepada keluarga mertua.


Di luar rumah pula, ada wanita yang menjadi pemimpin dalam organisasi, pendidik dan pekerja. Mereka bukan saja hadir sebagai ibu dalam rumah tangga tetapi juga hadir sebagai wanita moden yang bekerjaya dalam dunia pekerjaan.

Adakah ada di antara anda yang sering tertanya-tanya tips bagaimana dapat menguasai dua peranan yang dijalankan oleh seorang wanita?

Dua peranan di mana masyarakat tahu ia sama beratnya dari segi tanggungjawab. Pagi-pagi lagi, wanita sudah bangun bertungkus-lumus menyiapkan sarapan dan makanan tengah hari untuk keluarga. Kemudian, menghantar anak-anak ke sekolah atau rumah penjaga. Setelah itu, barulah wanita menuju ke tempat kerja.

Ada pula yang pulang dari kerja lewat malam. Terpaksa menghadapi perjalanan yang sesak semasa balik dan mengambil semula anak-anak.

Hal kerja pun sudah terasa berat, ditambah pula dengan hal keluarga di rumah. Jika hal kerja membebankan dan tidak ditangani dengan baik, boleh jadi rumah tangga pun tidak aman.

Ada masa, hal kerja terbawa-bawa masuk dalam hal di rumah. Jadi, apakah tips yang boleh dipraktiskan oleh wanita untuk mengawal dua hal ini serentak dengan baik?

Antara tips membahagikan waktu untuk keluarga dan kerjaya adalah seperti berikut :

#1 – Luangkan Waktu Sarapan Dengan Famili

Sibuk mana pun anda, setiap pagi atau paling kurang 4 kali seminggu luangkan waktu untuk sarapan bersama suami dan anak-anak. Waktu sarapan akan membuatkan suami dan anak-anak berasa dekat dengan anda. Waktu inilah yang paling seronok dan berkualiti untuk berbual, bertanya dan bercerita tentang apa jua perkara dengan keluarga.

#2 – Elak Bawa Hal Bekerja Yang Berat Ke Rumah

Usahakan supaya hal kerja hanya selesai di tempat kerja sahaja. Di rumah, anda perlu rehatkan diri dan meluangkan masa bersama keluarga tersayang. Membawa hal pekerjaan ke rumah akan membuatkan waktu anda bersama keluarga tidak berkualiti dan boleh memancing stress yang tinggi.

Boleh jadi anda akan memarahi anak-anak dan melepaskan geram kerana hal kerja yang membebankan. Perkara ini membuatkan anak-anak akan menjauhi diri anda. Tentunya anda tidak mahu ini berlaku bukan?

#3 – Elak Bawa Hal Rumah ke Pejabat

Begitu juga dengan sebaliknya. Membawa perkara-perkara yang berlaku di rumah ke pejabat akan membuatkan anda kurang fokus bekerja hingga menurunkan kualiti pekerjaan anda.

kerja berat
Kualiti pekerjaan yang rendah akan memberi masalah baru bagi diri anda. Jadi, elakkan berfikir lanjut tentang hal-hal di rumah buat sementara waktu. Fokus walaupun ada hal-hal rumah yang membuatkan anda risau dan bimbang.

#4 – Komunikasi Ringkas Seperti Hantar SMS Kepada Suami & Anak-Anak

Ketika anda sedang bekerja, boleh saja anda menghantar teks atau hubungi keluarga sebentar. Sebagai contoh, hubungi ibu bapa anda setiap kali dalam perjalanan menuju ke tempat kerja.

Call selama 5 minit pun sudah cukup bermakna kepada ibu bapa. Waktu tengah hari pula, hubungi suami dan anak-anak. Kelihatan ini perkara biasa, namun bawa impak yang tinggi dalam perhubungan.

#5 – Ajak Suami & Anak – Anak Bincang Dari Hati ke Hati

Hal ini sangat penting untuk dilakukan terutama di saat anda kesibukan semakin meningkat di tempat kerja. Beritahu kepada mereka perkara yang sebenarnya supaya mereka dapat memahami dan memberi kerjasama dalam menyelesaikan situasi rumah tangga.
Dikuasakan oleh Blogger.