Header Ads

Ramai yang Semakin Kurang Ajar Sekarang, Ini Salah Satu Buktinya

Sumber gambar: Wardatul Jannah

Lumrah setiap kali berjumpa dengan saudara mara, pasti akan ditanyakan soalan seperti "bila nak kahwin?". Pasti kita semua pernah melaluinya tetapi jika kita berasa rimas dengan soalan tersebut, itu bukan alasan untuk kita bersikap kurang ajar dengan orang yang lebih tua.

Memetik daripada status Khairul Hakimin Muhammad, ini kisah daripada seorang kawannya yang masih bujang. Apabila ibunya bertanya kepada sepupunya tentang soalan tersebut, jawapannya benar-benar mengecewakan.

Bersembang dengan seorang kawan yang masih bujang, Beliau minta saya tulis perkara ini hari ini juga.

Beliau kata zaman ini penuh orang kurang ajar. Peristiwa ini berlaku pada ahad lepas, di kenduri kahwin saudaranya.

Ibunya bertanya kepada salah seorang anak saudara perempuan yang masih belum berkahwin, seperti biasa soalannya bila nak kahwin.

Tup tup anak saudaranya jawab, Mak Ngah ni tak ada soalan lain? Kang saya tanya bila Mak Ngah nak mati boleh?

Ibunya menangis. Dia juga kecewa dengan jawapan sepupunya itu.

Ini akibat iklan-iklan di FB yang dicanang supaya jawab begitu agaknya. Saya diam. Ya, jika ibu saya yang kena, saya juga akan kecewa manakala abang-abang saya akan keluar segala silambam bagai.

Kawan-kawan,

Tak semua orang faham keadaan kita. Berkahwin, nak anak, berapa orang anak, kenapa bujang semuanya memang soalan asas anak melayu pada beratus tahun lalu lagi.

Kita sesama kawan-kawan bolehlah nak jawab sepertimana soalan tanpa fikir itu ditanyakan. Tetapi jika orang tua yang tanya, bersabarlah.

Santunilah mereka walau mereka menyakitkan. Mereka orang tua, sangat-sangat perlukan jawapan baik dan mereka akan amat-amat hargainya.

Moga bila kita tua nanti, dan kita tersilap tanya, kita dapat juga jawapan yang baik-baik dari anak cucu kita. Amin.

Khairul.
Saya faham.

Benar katanya. Jangan pula kita berasa marah dengan soalan-soalan sebegitu, entah-entah bila tua nanti kita pula yang bertanya begitu. Jaga tatasusila kita. Hormati yang tua, sayangi yang muda. Laman sosial pun ada baik buruknya, jadilah pengguna yang bijak!

Dikuasakan oleh Blogger.