Header Ads

Siapa sangka jurutera keselamatan Google adalah seorang wanita.Jom berkenalan dengan Parisa Tabriz


Tidak kira apa orang kata, tidak ada apa yang tidak boleh digodam di internet. Setiap kali kita berkongsi aktiviti kehidupan kita di internet, setiap kali itu kita mendedahkan  diri kita kepada dunia- tidak kira apa setting keselamatan telah kita tetapkan.
Adalah penting bagi setiap pengguna internet dan syarikat teknologi mengutamakan keselamatan dalam sistem online. Sebagai contoh Google, syarikat teknologi yang sangat dikenali oleh setiap pengguna web.
Senjata Google utuk melawat Penggodam bertopi hitam adalah PARISA TABRIZ.  Setiap hari, Puteri Keselamatan ("Security Princess") dan "Browser Boss" bersama 30 ahli pasukan pakar sekuriti di US dan Eropah, cuba untuk menggodam syarikat mereka sendiri dan menggunakan magis nya untuk menghalang penggodam-penggodam yang berniat jahat.
Dia mula bekerja dengan Google pada tahun 2007, dan sejak itu dia telah menjadi aset paling berharga untuk syarikat Google.

Tabriz ditugaskan untuk menguruskan pasukan sekuriti Google Chrome, dan matlamat mereka adalah utuk menjadikan Chrome sebagai browser yang paling selamat untuk pengguna.
Setiap hari, Tabriz dan pasukannya mencari sebarang permasalahan dalam Chrome dan memulihkannya sebelum dikesan oleh penggodam.

Tabriz telah bekerja selama 10 tahun dengan syarikat Google. Walaupun bidang pekerjaannya telah berubah dalam 10 tahun ini, tetapi misinya tetap sama iaitu memastikan pengguna dan data pengguna selamat. Dia diantara 500 ahli pasukan yang bekerja keras untuk memastikam sekuriti dan maklumat peribadi pengguna adalah selamat walau dari mana ia dilayari.

Jawatan "Puteri Keselamatan" Tabriz bermula apabila dia memutuskan untuk menggunakannya di sebuah konferens berbanding nama jawatan "Jurutera Keselamatan Teknologi" yang kebiasaannya digunakan.
Gelaran "Bos Browser" juga digunakan seperti yang terpampang salam Linkedln Profile. 

"Menggodam maklumat keselamatan adalah menyeronokkan, dan saya sangat beruntung kerana saya dibayar untuk itu," Kata Tabriz. Walaupun gigih bekerja, dia gemar menghabiskan masa lapangnya untuk memasak gelato, mengambil foto dan mendaki.
Dikuasakan oleh Blogger.