Pakar psikologi menerangkan kelebihan yang anda dapat jika memasak untuk orang lain


Orang yang suka membakar kek atau memasak menggunakan pelbagai alasan untuk memanaskan ketuhar mereka. Mereka membuat kek untuk meraikan hari lahir seseorang, membuat biskut untuk meraikan percutian, dan membuat brownies kerana semua orang suka akan coklat. Tetapi, sebenarnya memasak atau membakar kek ini ada sesuatu yang lebih daripada sekadar mencipta sesuatu yang manis untuk dimakan. Membakar, terutamaya apabila dibuat untuk orang lain, terdapat padanya kelebihan dari segi psikologi.

Membakar adalah satu bentuk ekspresi diri dan komunikasi.

Memasak atau membuat kek ini mempunyai satu kebaikan iaitu ekspresi diri seseorang itu dengan kreatif. Terdapat banyak hubungkait antara ekspresi kreatif dan keseluruhan tingkah laku, sama ada melukis, atau mencipta muzik, atau membakar, cara ini dapat meredakan tekanan dan cara seseorang itu menunjukkan diri mereka.

Tekanan berkait rapat dengan masalah mental dan fizikal, dan mencari jalan untuk mengatasi tekanan adalah penting untuk menjalani hidup yang sihat.

Apabila memasak untuk orang lain, cara ini merupakan cara yang dapat membantu dalam berkomunikasi dengan perasaan seseorang. Susan Whitbourne, seorang profesor dalam sains otak dan psikologikal di University of Massachusetss, menunjukkan bahawa terdapat norma budaya dengan membawa makanan kepada seseorang apabila orang tersayang telah meninggal dunia.

Kadangkala tiada tutur kata yang diucapkan dan hanya makanan yang dapat meluahkan apa yang ingin anda katakan. Cara ini dapat membantu mereka yang sukar untuk meluahkan perasaan mereka dalam bentuk kata-kata untuk menunjukkan tanda terima kasih, penghargaan, atau simpati dengan memberi makanan.

Memasak juga mempunyai kelebihan seperti meditasi seperti meningkatkan kebahagiaan dan mengurangkan tekanan. Memasak atau membakar memerlukan perhatian yang tinggi. Anda perlu menyukat, fokus secara fizikal untuk menguli doh. Jika anda fokus pada bau dan rasa dengan ciptaan makanan anda, cara tersebut dapat mengurangkan tekanan.


Selain itu, membakar untuk orang lain juga adalah satu bentuk altruisme, iaitu kepercayaan atau cara mengambil berat tentang keadaan orang lain.

Membakar untuk orang lain adalah satu cara memberi, dan keseluruhan proses semasa membakar dapat menyumbang dalam kesejahteraan yang meningkatkan lagi perasaan ingin memberi.

Cara ini juga akan membuatkan anda berasa seperti anda telah melakukan sesuatu yang baik untuk dunia, yang mana membuatkan hidup anda lebih bermakna dan mempunyai hubungan yang baik dengan orang lain. Ianya juga satu bentuk pengorbanan yang anda lakukan untuk orang lain terutama apabila anda melakukannya bukan untuk menarik perhatian tetapi sekadar hanya ingin berkongsi makanan dengan orang yang anda percaya akan menghargainya.

Jika anda mempunyai fobia atau ketakutan dengan memasak dan membakar, ini bukan untuk anda. Cara ini adalah untuk mereka yang berasa selesa ketika berada di dapur.

Kongsikan Artikel Ini



Nama

amazing,1,artis,11,awesome,33,bagaimana,8,berita,17,cinta,49,comel,26,cool,144,design,19,diy,20,dunia,2,fail,2,fakta,1,gadget,6,gambar,582,ganas,1,geli,4,gif,3,hiburan,5,humor,3,idea,1,iklan,1,info,83,inspirasi,74,islam,27,jenayah,2,jutawan,94,jutawan dua,48,karut,14,kehidupan,55,keluarga,2,kenderaan,1,kerjaya,4,kesihatan,16,klasik,1,koleksi,33,konsep,21,kreatif,134,lawak,2,lawatan,131,lol,27,lol.,1,makanan,2,media sosial,1,menarik,49,motivasi,10,motivasi hidup,9,ngeri,14,ninetology,4,oops,1,pelik,83,percutian,7,quiz,1,rumah idaman,55,sadis,6,samsung,1,semasa,293,seni,8,seram,2,teknologi,6,test,1,tips,51,troll,2,unik,9,video ceramah,3,video menarik,294,viral,5,wow,6,wtf,90,
ltr
item
Nakbebel: Pakar psikologi menerangkan kelebihan yang anda dapat jika memasak untuk orang lain
Pakar psikologi menerangkan kelebihan yang anda dapat jika memasak untuk orang lain
https://1.bp.blogspot.com/-McscAqrzkB0/WN-gql4dyDI/AAAAAAAAFFw/HWPyHCm82OoOeJLQJkenLZbgKq2Hhlf_gCLcB/s1600/58dd25a42c00002000ff1525.jpeg
https://1.bp.blogspot.com/-McscAqrzkB0/WN-gql4dyDI/AAAAAAAAFFw/HWPyHCm82OoOeJLQJkenLZbgKq2Hhlf_gCLcB/s72-c/58dd25a42c00002000ff1525.jpeg
Nakbebel
http://www.nakbebel.com/2017/04/pakar-psikologi-menerangkan-kelebihan.html
http://www.nakbebel.com/
http://www.nakbebel.com/
http://www.nakbebel.com/2017/04/pakar-psikologi-menerangkan-kelebihan.html
true
6864137901274687103
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts LIHAT SEMUA Teruskan Membaca Balas Cancel reply Delete Oleh Home PAGES POSTS View All Anda Mungkin Berminat Dengan.. LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Ahad Isnin Selasa Rabu Khamis Jumaat Sabtu Ahad Isnin Selasa Rabu Khamis Jumaat Sabtu Januari Februari Mac April May Jun Julai Ogos September Oktober November Disember Jan Feb Mac Apr May Jun Jul Ogos Sep Okt Nov Dis just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow Ruangan Ini Khas Untuk Pengikut Nakbebel Sahaja Sila like untuk buka Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy