Header Ads

NASA akan membayar anda $18,000 untuk anda kekal di atas katil selama 70 hari berturut-turut


Semua orang suka mengambil cuti untuk sehari dan kadangkala meluangkan masa tersebut di atas katil. Tiada yang lebih baik berbanding tidak melakukan apa-apa, hanya baring dan mungkin menonton rancangan TV sepanjang hari. Bagaimana pula jika anda melakukannya selama dua bulan secara berterusan?

Ini yang berlaku beberapa tahun lalu. NASA sebenarnya mengupah beberapa orang sebanyak $18,000 (RM79,342) untuk kekal di atas katil selama tujuh puluh hari. Ianya sangat berbaloi dengan kerja yang sedikit. Mereka melakukan kajian yang akan membantu mereka pada masa hadapan dalam kembara ruang angkasa.


Ya, perkara ini adalah betul!

Mereka hanya perlu baring di atas katil dan tidak melakukan apa-apa. Mereka yang terpilih kelihatan sangat gembira tentang perkara tersebut.


Tetapi, mereka tidak bersendirian. Tidak terdapat banyak ruang peribadi kerana keadaan ini adalah normal untuk eksperiman yang sedang diuji. Para pengkaji ingin melihat seberapa ramai yang mungkin dalam satu masa.

Ketika tempoh dua hingga tiga minggu yang pertama, mereka dibenarkan untuk bangun dan baring secara bebas. Selepas itu, ruang mereka hanya terhad pada katil tersebut sahaja. Selepas fasa permulaan tamat, mereka tidak dibenarkan meninggalkan katil. Mereka hanya dibenarkan untuk bangun dengan tujuan ujian.

Terdapat banyak ujian yang dijalankan. Beberapa ujian memerlukan mereka untuk baring dan mengangkat kaki. Mereka telah menjalani ujian otot, tulang, dan jantung. Terdapat juga pelbagai ujian yang dijalankan ke atas sistem saraf dan sistem peredaran darah. Para pengkaji telah menjalankan ujian tambahan ke atas keadaan nutrisi serta kebolehan badan melawan jangkitan.




Selain itu, ramai pekerja NASA yang akan menerangkan beberapa perkara. Mereka turut berkongsi pelbagai kisah tentang perkara yang mereka telah jalankan. Walaupun mereka tidak dapat turun dari katil, mereka dapat menjalinkan hubungan persahabatan. Ini kerana mereka mempunyai banyak masa lapang dan ramai orang untuk bergaul. Mereka juga akan bermain permainan video dan menonton filem ketika ujian tidak dijalankan.








NASA tidak memberikan wang tanpa sebab. Terdapat banyak ujian yang mereka ingin jalankan tetapi ramai yang tidak mengambil peduli. Mereka memperoleh $1,200 dalam seminggu kerana mengambil peluang ini. Walaupun mereka telah melalui pelbagai ujian, suasana di tempat tersebut sangat tenang. Malah, lelaki ini tidak kelihatan kecewa. Komputer riba turut disediakan supaya mereka dapat berhubung dengan keluarga dan kawan-kawan. Mereka mendapat akses kepada internet untuk membuat semakan emel dan menonton wayang.




Semestinya ini merupakan pengalaman yang berbeza buat mereka. Anda pasti tidak akan menemukan pekerjaan ini dalam senarai pekerjaan paling buruk! Hasil kajian ini dapat digunakan dalam program angkasawan dan mungkin dapat mengubah rekaan kapal angkasa atau rekaan sut angkasawan.

Dikuasakan oleh Blogger.