Header Ads

14 Tanda-tanda sebelum orang meninggal dunia


Banyak yang mengatakan bahwa kematian tidak boleh dijangka bila kedatangannya kerana merupakan salah satu dari kehendak Tuhan yang Maha Esa.
Cara kematian orang memang berbeza-bezaa, misalnya ada orang yang memiliki penyakit barah dan sudah dijangka oleh doktor masa hidupnya tidak akan lama lagi. Atau orang yang mengalami kecelakaan atau hal-hal lain yang membuatnya boleh terus meninggal. Namun daripada terus meneka bila kematian akan datang sebaiknya korang baca artikel ini kerana ia boleh membahas tanda-tanda orang yang akan meninggal dalam waktu sebentar lagi (biasanya boleh dikira kurang lebih satu minggu lagi). Mungkin aneh hal ini untuk dipelajari namun tak apalah kerana boleh menjadi salah satu pengetahuan baru bagi korang.

1. Terjadinya pembengkakan

Pada orang yang mengalami sakit biasanya akan mengalami beberapa pembengkakan di bahagian tubuhnya, memang pembengkakan merupakan hal yang biasa dan boleh terjadi bila saja namun sebahagian besar orang yang akan meninggal kerana sakit akan mengalami pembengkakan terlebih dahulu di bahagian tubuhnya.

Bahagian tubuh yang sering mengalami pembengkakan adalah tangan dan kaki dan bagian tubuh lainnya yang sampai saat ini masih menjadi sebuah pertanyaan mengapa terjadinya pembengkakan ini. Namun pembengkakan juga boleh diklasifikasikan bahwa terjadi masalah di dalam kinerja jantung sedangkan jantung merupakan salah satu organ yang akan menentukan orang itu masih hidup atau tidak.


2. Luka yang susah disembuhkan

Tanda lainnya yang biasa dialami oleh orang yang akan meninggal adalah terjadinya proses penyembuhan luka dalam jangka waktu yang lama. Luka tersebut tidak harus dalam bentuk luka yang besar namun juga boleh dalam bentuk luka yang kecil saja. proses penyembuhan luka yang memakan waktu lama ini kerana di dalam luka sudah mengalami infeksi dan kemungkinan sudah merebak di dalam tubuh.



3. Sukar untuk bernafas

Orang yang akan meninggal juga biasanya akan memiliki kepayahan dalam bernafas kerana gangguan dari pernafasan. Ini sangat berbahaya keranapayah  untuk bernafas boleh menganggu kerja jantung dan membuat jantung akan gagal bekerja dan hilangnya nyawa. Perhatikan dengan betul jika ada orang yang yang susah nak bernafas.


4. Hilangnya selera makan

Ternyata hilangnya selera makan bukan hanya dialami oleh orang yang sedang mengalami patah hati sajalah namun juga boleh menjadi salah satu tanda bahwa orang tersebut akan meninggal. Hilangnya selera makan ini terjadi secara drastik dan terjadi perbezaan yang sangat jelas pada kuantiti makannya pada hari-hari terakhir di dalam dunia.


5. Sering mengantuk

Orang yang berada dalam keadaan selalu berasa mengantuk merupakan salah satu tanda dari datangnya kematian yang semakin dekat. Hal ini seringkali dikaitkan dengan manusia menggunakan sebahagian besar waktunya di dunia untuk tidur sehingga pada saat kematian mendekat akan merasa sangat mengantuk.


6. Menarik diri dari pergaulan

Hal yang pelik lainnya yang boleh dijadikan tanda-tanda orang yang akan meninggal adalah diri akan menarik diri dari pergaulannya. Orang tersebut juga akan melakukan hal yang berbeza dengan apa yang biasanya dilakukan. Orang tersebut juga biasanya akan sering mengelamun dan kadang hingga tertidur. Orang tersebut sudah tidak memiliki minat pada segala aktiviti sosial dan kehidupannya selama ini.


7. Gelisah tak menentu

Gelisah merupakan hal biasa yang dialami oleh banyak orang, namun gelisah disini lebih kepada perasaan gelisah pada hal yang tidak diketahui penyebabnya. Kegelisahan ini akan sampai pada tidur pun tak lena. Jika ada member atau diri sendiri yang merasakannya, mungkin ini menjadi salah satu petanda korang harus segera meninggalkan dunia fana ini.


8. Tiba-tiba menjadi lupa

Orang yang akan meninggal dunia juga kerap kali menjadi pelupa atau bingung serta mengalami disorientasi. Jika ada yang masih dalam keadaan sakit dan tidak sedarkan diri atau sedang koma sebaiknya selalu mengajaknya berborak serta menceritakan berbagai cerita yang ada di masa sekarang. Hal ini sangat diperlukan  kerana orang yang sedang tidak sedar bukan berarti tidak mendengarkan tetapi mereka boleh mendengar namun tidak boleh bangun dari ketidaksadarannya itu.


9. Bicara yang tidak disambung

Nah, salah satu ciri orang yang akan meninggal ini sudah menjadi desas desus dan merupakan rahsia umum. Banyak orang yang merasa heran dengan apa yang dikatakan orang yang hendak meninggal kerana perkataannya tidak wajar dan terasa janggal. Seperti misalnya orang tersebut berkata “aku nak pulang”, “jaga baik-baik orang yang aku sayang tau” dan perkataan lainnya yang menimbulkan tanda tanya.


10. Sesak nafas

Keadaan ini banyak dialami oleh orang yang hendak meninggal iaitu mengalami kesusahan dalam bernafas terutama orang yang sedang sakit parah. Jika ini terjadi sebaiknya anda melakukan pencegahan langsung  dengan memberikannya oksigen atau dengan menidurkan dalam posisi bantal yang tinggi dan membaringkannya miring. Jangan lupa juga untuk mengarahkan bagaimana cara melakukan penafasan yang baik dan betul.


11. Jadi suka bicara sendiri

Mungkin anda tidak percaya dengan tanda-tanda orang yang hendak meninggal namun kenyataannya kerap kali orang yang hendak meninggal suka berbicara sendiri dan tertawa sendiri seperti dia sedang berbicara dengan orang lain namun tidak terlihat.

12. Kehilangan kendali sistem organ

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya bahawa salah satu ciri orang yang hendak meninggal adalah hilangnya nafsu makan. Karena di dalam tubuh tidak mendapatkan nutrisi membuat kualitas darah dalam tubuh berkurang sehingga kinerja sistem organ di dalam tubuh kerap kali terganggu. Salah satu organ yang cepat kehilangan fungsinya adalah ginjal yang ditandai warna urin yang kuning dan pekat.


13. Tiba-tiba teringat kepada orang yang sudah meninggal

Orang yang hendak meninggal juga kerap kali mendapatkan firasat aneh iaitu teringat pada orang yang telah meninggal terutama orang yang dekat dengannya. Mereka ini juga kerap kali menyebutkan bahwa orang yang telah meninggal tersebut sedang berada dengannya. Firasat ini kerap kali membuat para keluarga menjadi was-was dan merupakan salah satu tanda yang cukup akurat bahwa orang tersebut akan meninggal.


14. Merasakan dingin yang amat

Pada ajal yang hampir mendekat, pusingan darah akan menarik diri dari pembuluh darah dan hanya terdapat pada pinggiran pembuluh darah saja. hal ini menyebabkan bagian tubuh terasa sangat dingin terutama di bagian tangan dan kaki. Bahagian kuku juga menjadi pucat dan biru.


Dikuasakan oleh Blogger.