Header Ads

Wanita Jepun berusia 81 tahun belajar programming, dan melancarkan aplikasi pertama miliknya


Anda tidak pernah terlalu tua untuk mempelajari sesuatu yang baru. Teknologi telah menjadi sasaran orang muda kerana mereka dapat memahami sesuatu perkara dengan cepat. Tetapi, tidak bermakna generasi tua tidak mampu mempelajari cara menggunakan komputer.

Menurut Pusat Kajian Pew, penggunaan internet dalam kalangan orang berumur 65 tahun dan lebih tua bertambah sebanyak 150 peratus antara tahun 2009 dan 2011. Laman media sosial seperti Facebook dan Skype menjadi jalan untuk generasi yang lebih tua untuk kekal berhubung dengan keluarga dan rakan-rakan.



Masako Wakamiya adalah bekas pegawai bank yang bersara pada usia 60. Kini, dia menjaga ibunya tetapi dia ingin melakukan sesuatu yang memuaskan hatinya dan kekal berhubung dengan orang lain.

Dia membelikan untuk dirinya komputer yang pertama. Dia mempelajari cara menggunakan komputer dan internet dengan sendiri. Dia juga menyertai komuniti atas talian untuk orang yang berusia 60 tahun dan ke atas. Tetapi, ini hanyalah permulaan untuk Masako. Dia telah melancarkan blog sendiri yang mana dia berkongsi pengalaman kembaranya bersama para pembaca.

Dia mula mencipta Excel Art, menggunakan rekaan tulen Jepun. Corak ini boleh digunakan untuk dicetak pada kulit buku, beg hadiah, dan kipas. Dia suka membuat rekaan kerana seronok.





Masako berkata anda tidak perlu menjadi profesional untuk mencipta kerja sebegini. Jika anda kreativiti, inovatif, dan sedikit minda yang bermain-main, anda boleh melakukan apa sahaja.

Dia turut menjalankan kumpulan atas talian yang diberikan nama Kelab Mellow, dengan objektif "mempromosikan persahabatan antara senior, tetapi turut memberikan sumbangan kepada masyarakat".

Dikuasakan oleh Blogger.