Header Ads

Tuhan buatkan kita menanti kerana Dia ingin kita pelajari sesuatu


Mungkin ketika anda berusia 20 tahun atau 30 atau 40, anda tidak berada dalam keadaan yang anda inginkan kerana Tuhan sedang mengajar anda bahawa anda tidak boleh berterusan hidup mengikut apa yang masyarakat inginkan, atau apa yang ibu bapa anda inginkan, atau apa yang anda sendiri inginkan.

Mungkin pengajaran di sebalik keadaan ini adalah untuk melepaskan semua tanggapan itu, melepaskan jangka masa, dan melepaskan bahawa pada umur tertentu, anda perlu mencapai sesuatu berbanding orang lain.


Mungkin anda masih lagi bujang kerana Tuhan sedang mengajar anda tentang cinta lain, cinta yang anda berikan kepada kawan-kawan, keluarga anda, kerja anda, dan diri anda. Mungkin dia ingin anda belajar untuk hidup tanpa pujuk rayu yang anda perlukan dari seorang pasangan dan mungkin Tuhan tahu bahawa perjalanan anda penuh dengan kembara, mencari diri anda dan pergerakan yang terikat dengan pasangan yang tidak sesuai dengan anda. Mungkin Tuhan sedang mengajar anda untuk berjalan sebelum anda berlari.

Mungkin Dia sedang mengajar pengajaran yang sama beberapa kali kerana Dia ingin anda belajar terus mencuba, tidak berputus asa, belajar untuk hidup dengan kekecewaan, dan belajar untuk hidup dengan halangan kerana perkara sebegini yang akan sentiasa ada dengan anda.

Mungkin Tuhan sedang cuba mengajar anda untuk tidak mengambil kehidupan ini dengan terlalu serius. Mungkin pengajarannya adalah menikmati hidup. Mungkin hidup ini tiada penghujungnya.


Mungkin penantian itu hanyalah satu perkataan lain untuk melepaskan sesuatu. Seperti Tuhan itu memberikan anda tanda untuk melepaskan sesuatu tanpa merisaukan apa yang akan berlaku kerana Dia akan mengganjari anda dengan sesuatu yang lebih baik.

Atau mungkin Dia sedang membuatkan anda menunggu kerana lebih lama anda menunggu, anda akan lebih menghargai apa yang anda akan perolehi. Mungkin Dia tidak ingin anda menjadi orang yang tidak bersyukur, Dia ingin anda menjadi seseorang yang menghargai nilai sesuatu yang dihantar kepadamu, dan Dia ingin memberikan kepada apabila anda bersedia untuk menjaganya.

Mungkin Tuhan ingin anda mengerti hidup anda tidak akan menjadi sempurna dan tidak akan berjalan seperti yang anda rancangkan dan anda hanya perlu belajar mencintai hidup dan Tuhan.

Dikuasakan oleh Blogger.