Header Ads

Orang yang suka memakai stokin dengan corak unik adalah lebih bijak dan kreatif


Apa yang anda fikirkan tentang stokin? Bergantung pada cara anda melihatnya, stokin boleh menjadi satu keperluan - dalam memilih sama ada warna hitam, biru atau kelabu yang sesuai - atau cara untuk anda menunjukkan personaliti anda. Bunyi macam mengarut, kan? Terdapat satu kajian baru tentang stokin 'gila-gila' yang anda pakai, bukan sahaja menceritakan tentang diri anda, tetapi menceritakan cara orang lain melihat anda.

Kebanyakan manusia hidup dengan patuh pada norma masyarakat. Apabila seseorang itu tidak mematuhinya, mereka boleh dilihat sebagai aneh dan orang lain ingin menghapuskan perkara berbeza itu. Walau bagaimanapun, stokin memainkan peranan yang berbeza. Stokin yang terlindung di sebalik seluar mempunyai potensi besar untuk menonjolkan personaliti seseorang kepada orang lain yang menyedarinya.


Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Consumer Research telah mendapati bahawa teori orang yang tidak mengikut norma masyarakat dilihat sebagai orang yang lebih berdaya saing.

Jadi apa maksud di sebalik pemilihan stokin dengan warna yang terang, corak harimau bintang, atau warna pelangi? Mereka yang memilih untuk memakai stokin sebegini dilihat sebagai orang yang lebih tinggi statusnya. Dalam erti kata lain, masyarakat berpotensi melihat anda sebagai seorang yang lebih bijak, kreatif, dan berjaya.


Dr. Adam Galinsky, seorang pakar psikologi sosial dari Northwestern University, telah menjalankan satu kajian yang menunjukkan apa yang kita pakai memberi kesan kepada apa yang kita fikir, rasa, dan bertindak.

Dan ini termasuklah stokin kita. Dengan memilih untuk memakai stokin yang berbeza, ia menunjukkan keunikan dan keyakinan kita. Cara ini membantu supaya kita berpuas hati dengan diri sendiri, mempunyai keyakinan dengan memakai apa sahaja yang kita mahu. Dengan itu, kejayaan akan lebih mudah dicapai tanpa kurangnya keyakinan atau keberanian.

Dikuasakan oleh Blogger.