Header Ads

3 perkara yang anda akan pelajari selepas pemergian ibu anda


Ada yang masih dapat berjumpa dan bermanja dengan ibunya sehingga ke hari ini, dan ada yang telah berpisah dengan ibunya di dunia ini.


Ini ada tiga perkara yang kita akan pelajari selepas kehilangan seorang ibu:


1. Kesedihan itu datang dalam banyak keadaan dan tidak selalunya diluahkan dengan air mata.


Orang yang anda sayangi tidak lagi bersama-sama dengan anda, dan hati anda hancur. Bersedih adalah perkara biasa dan kita bersedih dengan cara yang berbeza. Ada kesedihan yang ditunjukkan dengan kemarahan, muram, rasa bersalah, ketakutan, dan kadangkala ketenangan. Semua itu tidak dapat dijangka dan kadangkala sedikit meletihkan.


Kadangkala timbul rasa cemburu apabila melihat orang lain bergurau senda dan makan bersama ibu mereka. Ketika itulah anda akan merasa sebak lalu menangis kerana teringatkan ibu anda, atau mungkin tersenyum dan berdoa untuk kesejahteraan ibu anda.


2. Ibu, tiada pengganti.


Tiada siapa yang dapat menggantikan tempat ibu anda. Kita semua menyayangi ibu kita dengan cara tersendiri. Ibu yang sentiasa mengambil berat tentang kita, apatah lagi ketika kita sakit, membantu kita sebaik mungkin, mendengar luahan kita, dan menyayangi kita tanpa syarat. Untuk seorang ibu, anak adalah keutamaannya dan kita semua dapat merasakannya walaupun ibu tidak pernah meluahkannya.




3. Masih ada orang lain yang akan menyayangi anda dan orang lain untuk anda sayangi.


Ahli keluarga dan kawan-kawan akan menyayangi anda. Mereka mungkin tidak mengetahui secara tepat keinginan atau keperluan anda, tetapi mendekati mereka bukanlah satu perkara yang merugikan. Setiap orang ada kesusahan masing-masing. Mungkin ahli keluarga tidak menyayangi anda atau tidak ada di sisi anda, tetapi masih ada manusia di luar sana yang akan menyayangi anda dan dia juga untuk anda sayangi.


Ibu, bukti cinta sejati.


Apakah pengajaran yang anda dapat daripada seorang ibu? Kongsikan bersama kami!

Dikuasakan oleh Blogger.