Header Ads

Orang Yang Berhati Lembut Selalunya Orang Yang Paling Berani


Masyarakat kini sangat menghargai kebaikan dan penuh dengan belas kasihan, tetapi mereka juga mempengaruhi kita untuk menjadi orang lain. Mungkin ini sebab orang yang berhati lembut merasakan mereka tidak dapat menyesuaikan diri dengan dunia yang cuba menjadikan kita keras, susah, dan tidak berperasaan. Apakah rasanya orang yang berhati lembut ini dilihat sebagai orang yang lemah?

Orang yang berhati lembut tahu bahawa orang melihat mereka sebagai orang yang lemah dan mudah dipergunakan. Tetapi, mereka sebenarnya orang yang paling berani kerana masih menjadi diri sendiri. Walaupun ramai yang mengambil kesempatan ke atas diri mereka, mereka tetap menghulurkan bantuan. Bukan kerana mereka tidak sibuk, tetapi mereka rela melupakan sebentar masalah mereka untuk membantu orang lain.


Mereka adalah orang yang selalu membawa masalah di dunia, orang yang menangis di tengah malam kerana memikirkan masalah kawan-kawan, masalah keluarga, serta masalah masyarakat daripada memikirkan masalah mereka. Mereka tetap memilih untuk melakukan kebaikan seperti tidak pernah takut disakiti.

Mereka juga selalu memilih untuk memaafkan. Sikap inilah yang dilihat sebagai kelemahan mereka. Mereka percaya bahawa mereka memaafkan orang lain untuk diri mereka, kerana jika tidak memaafkan orang lain, mereka menghancurkan diri mereka.


Melalui kemaafan, mereka membina ketenangan untuk mereka dan jiwa mereka lebih kental. Walaupun berulang-ulang kali merasai kegagalan, mereka tetap memilih untuk bangun semula dan tidak berputus asa.

Ketika hati mereka disakiti, mereka sentiasa ada jalan keluar untuk bangun semula. Dan kerana itu semua, mereka adalah orang yang paling berani.

Dikuasakan oleh Blogger.