Header Ads

Mengapa anda hilang selera makan terutama apabila anda sedang bersedih


Mengapa tekanan membuatkan sesetengah orang kehilangan selera makan, manakala orang lain menenangkan diri mereka dengan makan lebih daripada biasa?

Masalah keluarga, putus cinta, atau tekanan di tempat kerja membuatkan seseorang itu hilang selera makan manakala ada yang memilih untuk menikmati aiskrim. Jelas bahawa tekanan dan selera makan saling berkaitan.

Tetapi, mengapa sesetengah orang akan makan lebih banyak apabila mereka tertekan dan ada yang akan kurang makan? Tekanan jangka masa pendek membuatkan anda kurang makan, manakala tekanan yang berterusan membuatkan anda ingin makan lebih banyak daripada biasa. Beginilah cara otak kita mengurangkan tekanan.

Tekanan yang besar membuatkan otak anda bertindak balas seperti tindakan lawan-atau-lari yang berlaku jika anda berada dalam bahaya. Dalam situasi hidup-atau-mati, otak akan menghasilkan hormon penahan selera dan kelenjar akan mengeluarkan adrenaline untuk menahan selera makan supaya badan dapat menumpukan perhatian tenaga untuk menyelamatkan diri.

Keadaan sebaliknya berlaku, apabila ramai orang mendapati diri mereka makan dengan lebih banyak apabila tertekan kerana mereka sentiasa berasa gelisah tetapi tidak terlalu tertekan atau berasa diancam.

Tekanan tahap rendah yang berterusan ini membuatkan otak mengeluarkan cortisol, satu hormon yang meningkatkan selera makan. Makanan yang tinggi kalori dapat memberikan ketenangan kepada individu yang berada dalam tekanan, kerana makanan juga boleh bertindak sebagai ubat.


Jadi, apa yang anda perlu lakukan?

Apabila selera makan anda menaik atau berkurang kerana tekanan, terdapat cara yang lebih baik untuk mengatasinya. Anda boleh mencuba meditasi, senaman, dan sokongan sosial untuk menangani tekanan ini. Kita juga tahu bahawa kekerapan penjagaan diri, diet yang sihat, dan bercakap dengan ahli terapi juga dapat membantu. Malah, anda boleh meluahkannya kepada orang terdekat dalam hidup anda.

Kerana otak yang sihat adalah anda yang sihat.

Dikuasakan oleh Blogger.