Header Ads

Lipas Yang Masih Hidup Berjaya Dikeluarkan Dari Kepala Seorang Wanita Melalui Hidungnya



Seorang wanita di timur India bangun daripada tidur dengan perasaan yang menakutkan, dia merasakan seekor serangga merangkak di hidungnya.

Seorang wanita berusia 42 tahun, menetap di Chennai dan dikenali sebagai Selvi, meminta bantuan menantunya untuk membawanya ke klinik kesihatan pada pagi Selasa. "Saya tidak dapat menjelaskan perasaan itu, tetapi saya pasti ada serangga," dia memberitahu New Indian Express. "Ada sesuatu yang merangkak. Apabila ia bergerak, ia membuatkan mata saya rasa terbakar."



Para doktor di klinik menghantar Selvi ke Hospital Kolej Perubatan Stanley, yang mana para doktor menemui seekor lipas yang masih hidup bersarang di tengkorak wanita itu di antara matanya. Serangga tersebut berada hampir dengan otak. Dr. M. N. Shankar berkata dia terkejut dengan keadaan itu. "Jarang untuk menjumpai tubuh asing di dalam hidung (tidak seperti telinga) dan di sini, ianya pada hidung seorang dewasa - dan seekor lipas hidup," Shankar memberitahu pihak akhbar.

Para doktor cuba untuk membuang lipas tersebut menggunakan sedutan vakum, tetapi lipas tersebut terlalu besar. Akhirnya, mereka berjaya melakukannya dengan bantuan endoskop hidung. Pesakit itu dilaporkan berasa lebih baik.

Para doktor turut berkata, jika Selvi tidak menghiraukan rasa merangkak itu, serangga itu akan mati, menyebabkan jangkitan berhampiran dengan otaknya yang boleh membawa kematian.





Dikuasakan oleh Blogger.