Header Ads

Kanak-kanak 8 Tahun Bertukar Menjadi Batu Dipaksa Tinggal Di Dalam Rumah


Seorang kanak-kanak 8 tahun dipaksa untuk tinggal di dalam rumah sepanjang hidupnya kerana dia menakutkan kanak-kanak lain dan menderita kesakitan yang teruk jika dia menyentuh apa-apa kerana satu keadaan yang jarang berlaku.

Mehendi Hassan, seorang kanak-kanak lelaki Bangladesh, dipulaukan oleh masyarakat kerana penyakit kulitnya yang menukarkan dirinya menjadi batu. Walaupun wajahnya kelihatan normal, badannya dipenuhi dengan kulit yang tebal dan bersisik membuatkannya sukar untuk berjalan atau menyentuh apa-apa.

Menurut ibunya, masyarakat termasuklah neneknya membenci dirinya. Ibunya telah berhubung dengan pihak kerajaan untuk mengdiagnosis dan merawat keadaan yang telah mengganggu zaman kanak-kanak anaknya.


Dia turut mengalami kesukaran untuk memakai pakaian kerana sedikit pergerakan pada kulitnya adalah menyakitkan dan dia hanya berada di rumah sepanjang hari kerana keadaannya menakutkan orang lain di kampung itu.

Ketika dia berusia 12 hari, ibu bapanya menyedari terdapat ruam pada badannya. Mereka mengabaikannya kerana menyangkakan ruam tersebut hanya gigitan nyamuk.

Namun, ruam tersebut mula merebak dari tumitnya ke badannya, dan dalam masa tiga bulan, jari, dada, dan bahagian belakang mula dipenuhi dengan kulit bersisik dan tebal.


Mereka telah berhenti merawat anak mereka kerana pelbagai jenis ubat yang dibeikan oleh ramai doktor tempatan tidak menunjukkan sebarang perubahan.

"Saya sering memberitahunya yang allah telah menjadikannya berbeza dan dengan kehendakNya, dia juga akan mampu untuk belajar dan hidup sihat dan normal," kata ibunya.

Ibunya sedang merayu kepada pihak kerajaan untuk membantu anaknya mendapatkan doktor yang boleh merawat dan membebaskannya dari kesakitan.


Dikuasakan oleh Blogger.