Header Ads

"Hari paling teruk dalam hidup saya": Seorang Anak Merakamkan Kali Pertama Ibunya Lupa Siapa Anaknya


Video menyayat hati ini menunjukkaan seorang anak merakamkan ibunya yang mengalami demensia, lupa siapa anaknya untuk kali pertama.

Joey Daley, 45, dari Dublin, Ohio, telah mendokumenkan pertarungan ibunya, Molly, dengan dementia (kehilangan kemampuan mental dan perubahan terhadap cara berfikir dan berinteraksi dengan orang lain) melalui video bersiri mingguan.

Molly telah disahkan menghidap Lewy Body Dementia di usia 65 tahun. Dia kini berusia 67 tahun, berada di rumah penjagaan dan tidak mampu untuk mandi sendiri atau mengambil ubatnya sendiri.

Dalam footage terkini, anaknya cuba menahan sebak ketika bertanya kepada ibunya beberapa soalan tentang keluarga mereka kerana ibunya tidak dapat mengingati perkara tersebut.

Pada awal hari tersebut, Molly memberitahu anaknya yang dia tidak dapat mengingati siapa suaminya, ayah kepada Joey. Mereka bercerai ketika Joey berusia setahun. Ketika perjalanan ke Tim Hotyon di sebuah pusat beli-belah, Joey memulakan perbualan yang sukar itu.

Dia bertanya kepada ibunya siapa dirinya dan adakah dirinya sebagai seorang kawan dan bagaimana mereka berjumpa. Ibunya bertanya adakah mereka berjumpa di sekolah, maka anaknya terpaksa mengingatkan ibunya bahawa dia adalah anaknya.

Tidak lama selepas itu, ibunya mula mengenal anaknya ketika dia mendekati anaknya, menyentuh tangannya dan berkata "I love you so much".


Pada akhir footage tersebut, Joey menangis teresak-esak di hadapan kamera dan berkata: "Saya tidak akan melupakan hari ini. Apabila ibu anda tidak mengenali siapa anda, dia hanya tahu nama saya tetapi tidak mengenali siapa saya."

Lihat video di bawah:


Lewy body dementia (LBD) ialah keadaan kedua yang biasa terjadi dalam demensia selepas Alzheimer's. Tidak seperti Alzheimer's, LBD memberi kesan pada kawasan otak yang bertanggunjawab terhadap penglihatan. Ini bermakna, mereka yang mengalami masalah ini mungkin bermula dengan hilang ingatan, tetapi selepas beberapa tempoh, simptom lain seperti halusinasi yang teruk dan mimpi ngeri. LBD juga berkait rapat dengan penyakit Parkinson, bermakna mereka yang menghidap LBD akan menghadapi Parkinson juga.

Dikuasakan oleh Blogger.