Header Ads

Berhenti Habiskan Masa Anda Untuk 10 Perkara Ini, Terutama Jika Anda Berusia 20an


1. Menentukan nilai anda berdasarkan bilangan 'like'. 
Tidak mengapa jika anda tidak mendapat 100 like. Like tidak membuktikan apa-apa.

2. Sering membandingkan diri anda dengan kawan-kawan.
Ini bukanlah satu pertandingan untuk melihat siapa yang lebih cepat mendapat pekerjaan, kerana kadangkala perkara terbaik memakan masa. Tidak semestinya anda akan memperoleh kerja idaman anda selepas bergraduasi. Anda mungkin belum bersedia sepenuhnya dan itu tidak mengapa. Teruskan berusaha kecapi impian anda dan hargai orang yang membantu anda.


3. Kekal dalam hubungan kerana takut keseorangan.
Atau anda mungkin takut tidak ada orang di sekeliling anda. Jangan buat kerja bodoh, apabila anda tidak bahagia, dan hanya berdoa hidup akan menjadi lebih bahagia pada masa hadapan.

4. Membenarkan sesiapa memberitahu anda tidak mampu melakukannya kerana masih muda.
Walaupun anda dalam usia 20an, jangan biarkan orang memandang rendah terhadap anda! Inilah waktu yang sesuai untuk menetapkan sesuatu. Jangan biarkan orang menghalang anda melakukan sesuatu kerana mereka takut untuk melakukannya.

5. Bercerita tentang memperbaiki hidup anda tetapi tidak melakukannya.
Tuliskan satu senarai, tetapkan keutamaan supaya matlamat anda tercapai, dan tetapkan tarikh. Paksa diri anda melakukan sesuatu dalam tempoh tertentu atau anda tidak akan dapat mencapai apa-apa.

6. Tidak pernah meninggalkan zon selesa anda.
Zon selesa adalah tempat yang mematikan impian anda. Tempat yang terpelihara dan selamat, tidak ada ruang untuk kegagalan dan perubahan. Tinggalkan zon selesa anda, belajar untuk melakukan sesuatu. Jika anda gagal, cuba bangkit semula dan lakukannya sehingga anda berjaya menempuhnya sekali lagi tanpa kegagalan.


7. Tidak mengambil masa untuk sembuh.
Jangan terus mengabaikan kesakitan yang anda lalui. Anda ditinggalkan kekasih? Ambil sedikit masa untuk berasa sedih dan sakit, jangan abaikannya kerana ia akan menimbulkan masalah dan sakit pada masa akan datang. Ianya perkara biasa untuk berasa sedih dan bagus untuk diri anda. Mustahil untuk anda berasa bahagia setiap masa.

8. Menghukum orang lain.
Tiada sesiapa yang sempurna. Berhenti mengkritik orang lain.

9. Bertekad ingin melakukan sesuatu hanya apabila anda mempunyai wang atau berjaya kuruskan badan.
Ini mindset yang teruk. Anda sering tidak melakukan sesuatu perkara itu hanya kerana anda tidak berkemampuan. Adakah anda yakin anda akan melakukannya apabila berat anda berubah, atau anda sudah mempunyai wang?


10. Berkelakuan seperti anda tidak pernah melakukan kesalahan.
Tidak mengapa jika anda melakukan kesalahan, apatah lagi jika itu yang mengajarkan anda sesuatu. Buka minda anda.

Dikuasakan oleh Blogger.