Header Ads

Anda Seorang Introvert Jika Anda Melakukan 11 Perkara Ini


Introvert ialah orang yang sering menghindari kumpulan yang besar dan lebih bertenaga ketika bersendirian atau dalam kumpulan yang kecil.

1. Membatalkan rancangan
Anda tidak berniat ingin bersikap kurang ajar atau menyakiti sesiapa, tetapi kadangkala anda perlu meluangkan masa bersendirian. Anda tidak mampu mengendalikan banyak perkara dalam satu masa kerana ia akan membuatkan anda letih secara mental dan fizikal.



2. Meninggalkan majlis lebih awal
Apabila keadaan menjadi terlalu bising dan padat dengan ramai orang, anda meminta diri ingin pulang lebih awal. Ini tidak bermakna anda malu atau anda tidak menikmati majlis tersebut. Anda cuma berasa terpencil dalam khalayak ramai. Anda lebih suka makan malam bersama kawan rapat anda atau bersendirian di kafe.

3. Tidak pernah menjawab panggilan telefon
Ketika bercakap melalui telefon, sukar untuk membaca reaksi wajahnya atau gaya tubuhnya. Panggilan telefon adalah sesuatu yang pelik buat anda, dan anda lebih suka untuk berhadapan dengan seseorang.



4. Tidak menyertai perbualan kosong
Berbual kosong membuatkan anda gelisah, dan anda ingin keluar dari situasi tersebut secepat mungkin. Anda tidak suka berbicara tentang cuaca atau matlamat karier orang lain. Anda lebih suka untuk berbual perkara yang lebih mendalam yang akan membuatkan anda berasa tenang.

5. Menghabiskan masa bersendirian untuk berasa segar semula
Ini tidak bermakna anda pemalu dan tidak bermakna anda bencikan semua orang. Anda hanya memerlukan beberapa hari untuk bersendirian apabila anda sudah terlalu letih.

6. Melancong bersendirian
Anda lebih suka melancong bersendirian berbanding dengan orang lain. Introvert adalah pemikir dan pemerhati yang hebat, dan anda akan dapat menikmati apa yang anda lakukan sendirian.



7. Menghabiskan masa memerhati berbanding bercakap
Tidak kira walau di mana-mana sekalipun, anda tidak menyertai mana-mana perbualan. Anda suka untuk melihat orang dan memerhati pelbagai kerenah manusia. Perbualan merosakkan perbualan untuk belajar dan berfikir.

8. Mempunyai extrovert sebagai kawan baik
Berlawanan akan menarik dan begitu juga dengan kawan baik. Anda berdua akan saling memuji dan saling memahami apabila memerlukan masa bersendirian. Mereka juga suka untuk berbual sesuatu secara mendalam yang tidak meletihkan anda seperti berbual kosong.

9. Membaca buku atau melakukan kerja di kafe



Terdapat sesuatu yang memuaskan hati anda dengan melakukan kerja di tempat yang ramai orang tetapi tidak berinteraksi dengan mereka. Semestinya anda suka mambaca atau menulis di rumah anda, tetapi kadangkala apabila anda ingin keluar, anda memilih tempat yang mampu membuatkan anda sentiasa tenang.

10. Anda memilih kawan lepak
Anda tidak mempunyai berjuta kawan. Anda mempunyai beberapa orang yang anda pilih untuk meluangkan masa kerana anda tahu mereka tidak akan membuatkan anda letih. Komunikasi bersama mereka membuatkan anda lebih hidup.

11. Mendapat banyak tenaga dengan bersendirian
Anda lebih aktif apabila bersendirian. Anda juga suka meluangkan masa dengan kawan-kawan tetapi tidak akan sama dengan hari yang dihabiskan bersendirian di rumah melakukan perkara kegemaran anda.


Dikuasakan oleh Blogger.