Header Ads

Orang Yang Tekan Snooze Pada Jam Loceng Adalah Lebih Bijak, Lebih Kreatif, Dan Lebih Bahagia


Butang snooze ini cenderung untuk dipandang buruk. Orang yang menggunakannya sering dilabel sebagai malas dan tidak berdisiplin, dan ramai yang mempercayai bahawa pertambahan sepuluh minit setiap pagi boleh merosakkan irama jantung.

Snooze bermaksud tidur sebentar.

Dan siapa yang tidak pernah tertidur sekurang-kurangnya sekali selepas menutup jam loceng?

Jika anda salah seorang daripada orang ini, sains mempunyai berita baik untuk anda: anda mungkin lebih bijak, lebih kreatif, dan malah lebih bahagia daripada orang yang mampu turun dari katil selepas deringan pertama.

Burung hantu mungkin lebih bijak...

Kajian British "Mengapa burung hantu lebih bijak" mempunyai kaitan dengan snooze kepada kreativiti dan semangat berdikari. Penulis Satoshi Kanazawa dan Kaja Perina berpendapat bahawa kita adalah lebih baik apabila menyesuaikan kehidupan (dan gaya tidur) seperti nenek moyang kita lakukan - tidur awal dan bangun awal pagi - dan melakukannya pada kehidupan moden ini tanda kebijaksanaan yang luar biasa.

Pendapat ini membawa maksud: Ini memerlukan orang yang bijak untuk menguruskan butang snooze itu.

Hubungkait yang kedua ini mungkin agak mengikut gerak hati: Jika kita belajar untuk mendengar apa yang tubuh perlukan dan bukan peraturan yang cepat tentang jam, kita adalah lebih cenderung untuk mengejar minat kita dan mencari solusi kepada masalah kita sendiri. Ini membuatkan kita lebih kreatif, berdikari, dan juga lebih bahagia.


Pendapat ini telah disokong dengan kajian yang dijalankan oleh Universiti Southhampton yang membuat perbandingan keadaan sosioekonomi oleh 1229 orang lelaki dan perempuan dengan gaya tidur mereka. Mereka digelar "burung hantu" (kerana mereka tidur selepas jam 11 malam dan bangun pada jam 8 pagi) mempunyai pendapatan yang lebih banyak dan lebih selesa dengan gaya hidup mereka secara amnya.

Malangnya, ini tidak bermakna kita sepatutnya menghabiskan masa di atas katil. Memandangkan burung hantu adalah lebih gembira dan lebih bijak, masih terdapat faktor berisiko jika baring dalam masa yang lama. Mereka yang menghabiskan masa 12 jam atau lebih di atas katil menunjukkan risiko yang lebih tinggi pada kematian sebelum waktunya.

Jadi apakah maksudnya?

Tekan butang snooze dan jangan risau tentangnya! Pastikan anda tidur sebentar selepas itu. Dengan cara itu, anda mempunyai masa yang mencukupi untuk menyelesaikan semua projek anda yang kreatif. Buat mereka yang beragama Islam, pastikan anda tidak terlepas waktu solat Subuh selepas tekan butang snooze.

Dikuasakan oleh Blogger.