Menghindari Kerja Anda Secara Bijak Dapat Melatih Otak Menjadi Lebih Produktif


Adakah anda bekerja dalam waktu yang lama kerana percaya bahawa itu merupakan cara yang paling efektif untuk menyelesaikan sesuatu tugaasan? Jika begitu, anda tidaklah keseorangan - ianya adalah perkara biasa yang dilakukan oleh ramai orang dan sering dianggap sebagai cara untuk menjadi lebih produktif di dalam kehidupan kerjaya.

Produktiviti kita seperti getah yang boleh diregangkan sehingga kapasitinya. Bekerja dengan lebih keras akan menambah regangan kepada getah itu tetapi ianya akan putus kerana getah itu terlalu regang. Apabila kita meletakkan terlalu banyak usaha dan kerja keras dalam satu masa, kerana melihatnya sebagai produktif, begitu juga dengan keadaan otak yang sentiasa bekerja dan akhirnya tahap produktiviti menurun dari semasa ke semasa kerana kita tidak berehat seperti yang sepatutnya.

Berehat adalah bagus untuk produktiviti

Percutian adalah sesuatu yang sering kita fikirkan tetapi sejauh manakah kita menggunakan peluang ketika berehat? Satu kajian baru-baru ini mendapati bahawa pekerja yang bercuti menghasilkan produktiviti pada tahap yang lebih tinggi, peningkatan moral, dan hasil kerja yang lebih memuaskan.

Satu kisah benar: Mark Douglas, pengarah kepada syarikat Steelhouse, dalam bahagian pengiklanan dan pemasaran, ingin meningkatkan kepuasan bekerja pada pekerjanya dan kejayaan syarikatnya dengan memberikan pekerja $2000 (RM8,900) untuk bercuti. Perkara yang memeranjatkan, menurut polisi ini, dia bukan sahaja memupuk kepercayaan dan kegembiraan di syarikatnya, malah dia juga mendapati bahawa mereka yang datang semula untuk bekerja selepas bercuti adalah lebih produktif!


Mengambil masa untuk bercuti dan berehat seketika adalah perkara yang bagus untuk produktiviti yang berkaitan dengan cara otak kita bekerja. Kita mempunyai dua cara pemikiran: cara fokus dan cara meresap.

Cara fokus adalah apabila kita meluangkan masa yang lama untuk sesuatu tugasan. Ianya mungkin melibatkan sesi bekerja, belajar, mengingat, dan menyelesaikan masalah. Otak kita menetapkan fokus sepenuhnya pada perkara yang kita perlu lakukan tetapi sering boleh menyebabkan otak letih kerana mempercayai bahawa menyiapkan semua tugasan dalam satu masa adalah sangat produktif.

Cara menyerap pula adalah apabila kita melakukan sesuatu, sesuatu yang kita sedar, dengan berfikir tentang perkara yang perlu diselesaikan. Ini terjadi apabila kita berehat sebentar dengan bercuti. Jadi, dengan berganti-ganti cara berfikir ini, kita akan menjadi lebih produktif.

Ketika pentingnya minda kita untuk fokus pada setiap perincian, belajar dan menumpukan perhatian pada sesuatu tugasan, kita juga perlu memberi ruang pada minda supaya lebih bebas dan terbuka, untuk membenarkan maklumat diproses dengan lebih berkesan. Ini bermakna, anda perlu menjadikan jadual kerja kepada sesi yang lebih teratur dan lebih kecil, dan pastikan anda berehat antara satu tugasan kepada tugasan lain. Anda boleh berjalan seketika, bersenam, mendengar muzik, atau bercuti.

Tingkatkan potensi dan kemampuan otak anda supaya berada di tahap paling produktif. Jadi, jangan berasa malu atau menghukum diri sendiri untuk berehat sebentar dari kerja.

Kongsikan Artikel Ini



Nama

amazing,1,artis,11,awesome,33,bagaimana,8,berita,17,cinta,49,comel,26,cool,144,design,19,diy,20,dunia,2,fail,2,fakta,1,gadget,6,gambar,582,ganas,1,geli,4,gif,3,hiburan,5,humor,3,idea,1,iklan,1,info,83,inspirasi,74,islam,27,jenayah,2,jutawan,94,jutawan dua,48,karut,14,kehidupan,55,keluarga,2,kenderaan,1,kerjaya,4,kesihatan,16,klasik,1,koleksi,33,konsep,21,kreatif,134,lawak,2,lawatan,131,lol,27,lol.,1,makanan,2,media sosial,1,menarik,49,motivasi,10,motivasi hidup,9,ngeri,14,ninetology,4,oops,1,pelik,83,percutian,7,quiz,1,rumah idaman,55,sadis,6,samsung,1,semasa,293,seni,8,seram,2,teknologi,6,test,1,tips,51,troll,2,unik,9,video ceramah,3,video menarik,294,viral,5,wow,6,wtf,90,
ltr
item
Nakbebel: Menghindari Kerja Anda Secara Bijak Dapat Melatih Otak Menjadi Lebih Produktif
Menghindari Kerja Anda Secara Bijak Dapat Melatih Otak Menjadi Lebih Produktif
https://1.bp.blogspot.com/-5DR0KGmxNPI/WItO3umhHmI/AAAAAAAADsM/X8sHtcAm01Ik4Prb-_Ldl9Bo4NEUDwt9QCLcB/s1600/summer-office-student-work-1024x683.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-5DR0KGmxNPI/WItO3umhHmI/AAAAAAAADsM/X8sHtcAm01Ik4Prb-_Ldl9Bo4NEUDwt9QCLcB/s72-c/summer-office-student-work-1024x683.jpg
Nakbebel
http://www.nakbebel.com/2017/01/menghindari-kerja-anda-secara-bijak.html
http://www.nakbebel.com/
http://www.nakbebel.com/
http://www.nakbebel.com/2017/01/menghindari-kerja-anda-secara-bijak.html
true
6864137901274687103
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts LIHAT SEMUA Teruskan Membaca Balas Cancel reply Delete Oleh Home PAGES POSTS View All Anda Mungkin Berminat Dengan.. LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Ahad Isnin Selasa Rabu Khamis Jumaat Sabtu Ahad Isnin Selasa Rabu Khamis Jumaat Sabtu Januari Februari Mac April May Jun Julai Ogos September Oktober November Disember Jan Feb Mac Apr May Jun Jul Ogos Sep Okt Nov Dis just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow Ruangan Ini Khas Untuk Pengikut Nakbebel Sahaja Sila like untuk buka Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy