Header Ads

Pentingkah Memilih Kerjaya Yang Dapat Mengubah Kehidupan Seseorang Berbanding Minat Sendiri?


Bagaimana anda memilih kerjaya yang berbaloi dan menyenangkan hati?

Ini adalah antara soalan penting yang dihadapi oleh kebanyakan orang. Kebiasaannya, seseorang itu menghabiskan 80,000 jam dalam kehidupan mereka untuk bekerja. Kehidupan yang memuaskan tanpa karier yang memuaskan adalah hampir mustahil.

Memastikan orang bekerja dengan kerja yang sesuai dan termotivasi dengannya adalah satu bahagian yang penting dalam ekonomi yang berfungsi dengan baik. Nasihat yang diberikan kepada graduan juga memberi kesan. Dua jenis nasihat iaitu meminta kerja korporat yang sekurang-kurangnya memberikan gaji yang baik, atau memikirkan minat anda dan lakukannya.


Kebanyakan orang tidak mempunyai minat yang jelas. Meluangkan masa memikirkan tentang minat itu, cuba mencari minat diri, akhirnya tidak membawa anda ke mana-mana.

Walaupun jika anda mempunyai minat yang jelas, tidak semestinya minat anda dapat dijadikan satu kerjaya. Ramai graduan yang mempunyai minat dalam sukan dan seni berbanding pekerjaan yang tersedia dalam pasaran sekarang. Apa-apa pun, minat boleh berubah. Mengikut kajian psikologi, ramai yang tidak dapat membayangkan apa yang akan membuatkan kita bahagia di masa hadapan, maka memilih kerjaya berdasarkan minat anda sekarang mungkin akan mengecewakan anda satu hari nanti.

Jika kita melihat pada orang yang benar-benar minat terhadap pekerjaan mereka, kebanyakannya tidak bermula dengan minat terhadap pekerjaan itu. Sebagai contoh, Steve Jobs sangat berminat dalam agama Buddha ketika dia masih di universiti. Minat itu bukanlah sesuatu yang ada dalam diri anda yang anda boleh cari, tetapi minat itu berkembang sebagai kesan anda ingin menyumbang kepada sesuatu yang bermakna.

Selain itu, kajian mendapati bahawa mereka yang merasakan kerja mereka menyumbang untuk sesuatu yang lebih besar berbanding diri mereka, adalah lebih cenderung untuk berpuas hati dengan kerjanya. Malah, terdapat kajian mengatakan bahawa membantu orang lain dapat membuatkan diri kita gembira dan lebih bertahan lama berbanding kegembiraan yang kita peroleh ketika melakukan sesuatu untuk diri sendiri.



Tidak semestinya anda perlu terlibat dengan kebajikan. Ianya berkaitan dengan mengenalpasti masalah seperti hak asasi manusia, perubahan cuaca, dan melakukan sesuatu untuk mengatasi masalah tersebut. Dan melakukan sesuatu yang berharga dengan kerjaya anda tidak bermakna melakukan impak yang besar serta-merta. Sebaiknya luangkan masa tahun pertama dalam kerjaya anda untuk mempelajari masalah yang boleh anda bantu dan melatih diri anda dengan kemahiran yang berguna dan fleksibel.

Tidak semua orang boleh lakukan apa yang mereka inginkan tetapi hampir semua orang boleh melakukan sesuatu yang bernilai, yang boleh membantu orang lain.
Dikuasakan oleh Blogger.