Header Ads

Kelebihan dan Kekurangan Belanja Online


Bagi anda penggemar membeli-belah dalam talian atau online tentu saja sudah ada kedai online yang anda sukai, baik dalam hal harga, kualiti mahupun servis yang disediakan.Banyak kedai online yang menyediakan berbagai produk seperti Lazada.com atau Zalora.com jual beli online yang bagus dan menyenangkan yang mungkin menjadi salah satu kegemaran anda.


Banyak hal yang menyebabkan seseorang lebih memilih berbelanja online karena memiliki banyak keuntungan. Berikut ialah kelebihan berbelanja online diantaranya :

1.Tidak terikat tempat dan waktu, terutama bagi anda orang yang sibuk sehingga tidak sempat berbelanja di kedai atau pasaraya.

2.Banyak pilihan kedai online yang menyediakan pelbagai jenis produk yang anda inginkan.

3.Jimat waktu dan tenaga, anda tidak perlu buang masa di kedai atau pasaraya, anda cukup meluangkan waktu sebentar dengan membuka internet dan sudah tentu anda akan terhindar dari kesesakan jalan raya.

4.Anda dapat membandingkan produk dan harga antara kedai online, dan lebih lebih banyak pilihan.

5.Proses belanja yang mudah, cukup dengan memesan barang, dan pembayaran biasanya dapat dibuat melalui internet/mobile banking atau ATM dan tinggal menunggu barang dikirim.


Selain kelebihan ada juga kekurangan berbelanja online ini,dan berikut ialah kekurangan dari berbelanja online :

1.Sering terjadi penipuan barang tidak dikirim setelah dilakukan pembayaran.

2.Fizikal dan kualiti barang tidak sesuai dengan yang diharapkan, karena kita hanya dapat melihat melalui gambar yang ada di website.

3.Dikenakan caj penghantaran , sehingga kadang-kadang ada dikenakan caj tambahan.

4.Tidak dapat melihat dan mencuba secara terus barang yang dipesan.

5.Perlukan waktu agar barang sampai ditempat anda karena proses pengiriman barang kadang-kadang tidak boleh dijangka akan sampai pada waktu yang tepat.

Demikian kelebihan dan kekurangan dari berbelanja online, harap anda dapat menjadi lebih bijak dalam berbelanja!


Dikuasakan oleh Blogger.