Header Ads

Ajaib! Ayam putus kepala mampu hidup selama 2 tahun

ayam hidup tanpa kepala

Pada tahun 1945 ada satu kisah pelik tentang ayam yang hidup tanpa kepala. Ayam itu bukan dilahir tanpa kepala namun hasil sembelihan yang gagal. Ya , ia masih hidup setelah pemiliknya memenggal lehernya.

Pemilik ayam itu adalah Lloyd Olsen dari Fruita , Colorado , Amerika . Pada 10 September 1945 dia menyembelih salah satu ayamnya untuk makan malam. Namun Lloyd kaget bukan kepalang ketika ayam tersebut tetap berlarian meski kepalanya sudah terpisah dari tubuhnya.

Akhirnya Llyod merawat ayam yang dinamakan Mike itu dengan memberinya makan bijirin dan cecair untuk mencegah kehausan. Setelah itu dia membawa Mike ke Universiti Utah yang membuat semua saintis di sana sama terkejutnya . Daripada kajian itu diketahui ayam berusia 5 bulan itu bertahan hidup kerana Llyod terlepas titik krusial saat menyembelih.

Mike tidak mengalami pendarahan hingga mati kerana pisau Llyod tak mengenai jugularis ( pembuluh darah dari otak menuju jantung) . Sebahagian besar batang otaknya utuh sehingga Mike bisa hidup normal , bahkan menumbuhkan bulu baru seperti tidak terjadi apa -apa. Rupanya refleks ayam terletak pada batang otak mereka yang menjelaskan mengapa Mike masih berusaha untuk mematuk dan bahkan berkokok.

Kerana tak mempunyai leher, Llyod memberinya makan susu dan air dengan jarum suntik. Hebatnya , Mike sihat-sihat saja dan malah berat badannya bertambah selama hidup tanpa kepala.

Dengan keajaibannya ini Mike mendapat wang dengan melakukan jelajah ke seluruh negeri dan membuatnya terkenal dengan gelaran " Headless Wonder Chicken " . Saat itu belum ada Guinness World Record sehingga populariti tinggi tersebut diukur dengan diulasnya Mike di majalah Life dan Time. Sebagai bintang persembahan yang sangat popular pada masa itu , Mike menghasilkan wang hingga USD 4,500 dalam sebulan dan mempunyai harga tawar US $ 10 ribu.

Setelah 2 tahun hidup tanpa kepala , Mike ditemui mati di bilik hotel di Arizona. Kematiannya disebabkan kerana Llyod tidak dapat mencari pipet untuk membersihkan kerongkong Mike yang terbuka . Llyod mengaku menjual bangkai Mike dan ceritanya semakin laris ditayangkan di pelbagai acara di seluruh negeri.
Dikuasakan oleh Blogger.